2019-02-12

Vad är ett rikt liv för dig?

När jag tänker på ett rikt liv ur ett normalt perspektiv, så tänker jag ofta på att man har mycket fritid över i vardagen. Det vill säga att du inte jobbar långa veckor samt lägger ner 40-60 timmar i veckan på ditt arbete.

Man kan ju även tänka att ett rikt liv är att man har mycket pengar. Vilket stämmer till en viss del. Men samtidigt tror jag inte alla ser det enbart så enkelt. Många ser ett rikt liv som att man har hälsan samt tak över huvudet. Även mat på bordet varje dag räknas nog in i den kategorin.

Själv hör jag nog till det förstnämnda.

Ska dra lite saker ur mitt liv som jag ser som rikt nedan:

* Jag jobbar 25 timmar i veckan.
* Jag har ett bra och billigt boende
* Jag har alltid mat på bordet
* Jag har låga utgifter i övrigt när det gäller övriga räkningar.
* Jag har hälsan i dagsläget.
* Jag känner en stor ekonomisk trygghet i dagens läge.

När det gäller mer konkreta materiela ting och liknande:

* Jag har ingen bil
* Jag har inga barn.
* Jag sparar ca 90.000-100.000:- per år.
* Jag har inga problem med oväntade utgifter.
* Jag kan alltid köpa det som behövs utan att fundera på om jag har råd eller ej.
* Jag har ett stadigt cashflow varje månad. (Ligger alltid på plus efter varje lön)

Sen finns det säkert många andra saker man kan räkna in i dom här två kategorierna.
Jag har en arbetskamrat som just köpt ett hus till exempel, han åkte på en elräkning på över 6.000:- förra månaden och är luspank efter den och alla andra utgifter som han och hans familj har, MEN han tycker att det är värt att leva så för han säger att hans liv är så rikt för att han har sitt hus och den friheten som det ger. Så folk ser väldigt olika på saker i livet om vad som är rikt eller inte.

Tycker alltid det är intressant att höra om vad folk tycker är ett rikt liv för dom.

/På återseende

/Pengar och Cash

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar