2009-05-04

Snålpengar

En sak som många nog gör i smyg på jobb och arbetsplatser det är ju att "låna hem saker på obestämnd tid" kan också benämnas som småstölder. Det tror jag är jättevanligt, och visst kan man tjäna pengar på det. Men det är ju inte lagligt. Men det är nog många som tar hem nån toarulle eller ett sockerpaket eller liknande från jobbet. 

Om man snålsparar på högsta nivå så är det kanon om man kan få undan 15:- och slippa köpa ett sockerpaket till exempel. Håller man på sådär varje vecka så blir det ju nån femhundring om året.

Hur ser ni på det?

18 kommentarer:

  1. *visslar* Fint väder idag!

    SvaraRadera
  2. Ser det som att stjäla, och det är väl straffbart!? Kleptomani? En sjukdom.
    Något fel är det i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Jag vet många som gör detta rätt så regelbundet, oftast är det pennor och papper som följer med hem.
    Själv är jag ensam anställd, så det skulle vara väldigt tydligt vart saker tar vägen. För mig känns det över lag rätt gnidet - småstölderna i ett fåmansföretag slår tillbaka förr eller senare. Går det bra för företaget går det bra för mig! //Tiana

    SvaraRadera
  4. Man ska nog omprioritera och omvärdera sina sparande avsikter om man sparar så mycket att man t.o.m måste börja stjäla för att få undan en 500 hundring till på ett år.

    SvaraRadera
  5. Snålpengar gör väl ingen rik.

    SvaraRadera
  6. Jo det är nog rätt vanligt. Klart det är stöld. Det är den lilla människans chans att sko sig lite, resonerar nog många. Jag är inte bättre jag, något litet har nog följt med hem.

    SvaraRadera
  7. Stölder på arbetsplatsen kan leda till omedelbar uppsägning, det borde avskräcka de flesta från att själa.

    SvaraRadera
  8. Tack för alla svaren. Kul att det drog lite uppmärksamhet. Ni undrar nog om jag gör det? Nej, det gör jag inte.

    Men jag vet att det är otroligt vanligt.

    SvaraRadera
  9. Inga summor att tala om. Ett kuvert ibland , kanske 5 om året, några pennor med firmaloggo har jag hemma och ibland har jag skrivit ut något från aftonbladet med företagets skrivare och papper. Och sen snor jag lite skott från blommor ibland=) Men inget som inte högsta hönset vet om! =)

    SvaraRadera
  10. ännu roligare är att hur mycket företaget snattar från mig!!! ??? I extra tid, extra tankar på fritiden, oro och ångest på privat tid. Näe nu blev det plötsligt jävligt dyrt!! =)

    SvaraRadera
  11. Hej, jag är lite knäpp.. Gör omvänt; dvs ibland smyger jag DIT pennor hemifrån när jag rensar. Var kommer alla pennor ifrån då? Jo, från olika företag vars mässor min man besöker bl.a.
    Vi är pennmagneter och jag vill inte ha så många hemma, jag blir stressad då.
    Har även tagit dit lite annat som jag inte vill ha kvar.

    SvaraRadera
  12. HAHA, Minna påminde mig; blomskott tar jag gladeligen från kollegorna. Och några av dem tittar på min blogg (och på sina blommor) så de VET!

    SvaraRadera
  13. Jag sitter i en bra sits. Jobbar i matproduktionsbranschen och får hem diverse produkter gratis så jag behöver inte stjäla från jobbet. Pennorna fixar min respektive. :)

    SvaraRadera
  14. Tyvärr får man ju erkänna att man vid tidigare tillfälle någon gång har tagit med sig en penna eller liknande hem. Detta är ju samma sak som stöld men ibland har man lite svårt att leva upp till vad sin egna moral säger.

    SvaraRadera
  15. Att bränna ett par "oköpta" CD om året, använda skrivaren, några kuvert sådant går att prata sig till så slipper samvetet att dra på sig oro... men toarullar, pennor hela kaffepaket, nä här tycker jag ord som heder och moral passar, annat gör en småaktig och lågsinnad.
    Att stjäla saker för "att det går", vem vill ha såna vänner?

    Vem har en ren byk efter år av toarullsstölder?

    SvaraRadera
  16. Det Ni diskuterar här är inte stöld utan olovligt utnyttjande. Om din chef kommer på dig med att plocka med en penna så är det inte ett skäl till uppsägning, tar du med en dator så är det stöld och det är lite värre.

    Kanske skulle Ni som stjäl pennor, toarullar och kaffe (förstår verkligen inte hur Ni tänker) testa att göra som jag gör. Fråga om Ni kan få ta med Er det Ni vill ha istället. Jag har aldrig fått ett nej men skulle jag få det så skulle saken stanna på arbetsplatsen...

    SvaraRadera
  17. STÖLD. o det sysslar jag inte med!
    Allt kommer fram så småningom, så det lönar sig aldrig.
    Att alltid ha ryggen fri är min paroll.
    Glöm aldrig att den fot du trampar på idag kan ha en förbindelse till en röv du måste slicka imorgon..

    Bra sida! Jag läser vidare!
    Kramar är gratis :) Kram! Katarina

    SvaraRadera
  18. Auri Sacra fames: Ja, man kan ju faktiskt fråga. Bättre än att bara ta.

    Anonym: Tack för dom orden:)

    SvaraRadera