2009-02-08

Sparande och delmål

När jag hade fått mitt första jobb så ville jag få ihop ett kapital på 10.000:- kronor. Det var mitt första mål. Jag nådde väl dit på två till tre månader.

Sen hade jag som andra mål att ha ett kapital på 25.000:- kronor. Nådde även dit inom några månader.

Lite senare hade jag helt plötsligt 50.000:- kronor på kontot och jag fortsatte sparandet till mitt fjärde mål.

Mitt fjärde mål var extra spännande. Då var det ju nämligen ett stort belopp man skulle uppnå, och det kändes som en milstolpe i sparandet. Nämligen 100.000:- kronor. Jag lyckades med det inom ett år.

Har sedan min milstolpe fortsatt att spara och har uppnått nya nivåer och milstolpar. Att ha mål är väldigt viktigt när man sparar. Sätta upp små delmål fungerar utmärkt. Blicka alltid framåt och låt aldrig summan gå neråt. Se till att gå plus varje månad oavsett.

3 kommentarer:

  1. duktigt sparat! Har också satt ett högt mål, men ska fixa det! Att ha hundratusen på kontot skulle innebära en frihetskänsla....mitt stora mål är en miljon på tio år!!!! =)

    SvaraRadera
  2. Tack! En miljon på tio år är ett bra mål. Det kommer du lyckas med. Men då måste du i snitt sätta undan 8.333 kronor per månad.

    SvaraRadera
  3. Jag undrar hur mycket du har i lön brutto och netto i månaden. Det skulle vara intressant att veta, för att kunna sätta i relation till sparandet.

    /V

    SvaraRadera