2011-07-29

Extrainsättning och uppdatering

Kollade igenom min ekonomi idag och jag såg att jag har pengar till allt jag behöver under kommande månad och att +1000:- till inte behövdes, så det blev en extrainsättning idag. Blev ett högt sparande denna månad vilket känns bra.Har uppdaterat högermarginalen!

Min kontanta buffert hemma har sjunkit med -1000:- med! Men den är till för nöjen och diverse utgifter så allt är som det skall vara. Så nu är den på +3.300:-

Nu är det helg och nu ska jag njuta av min ledighet! På återseende!

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag blir lite nyfiken på hur du kan veta så exakt redan i början av månaden hur mkt kontanter du kommer att behöva fram till nästa lön?

    Du gjorde en extrainsättning nu på 1.000 kr samtidigt har din hemmabudget minskat med 1.000 kr. Tog du den extra sparade tusenlappen från hemmabudgeten eller var det sas "olika" pengar? Bara nyfiken.

    Det är väl en ny grej du börjat med, hemma budgeten, hur tänker du kring den, vad är anledningen till att du vill hålla isär de pengarna från övriga tillgångar? Igen bara nyfikenhet från min sida.

    Hälsningar
    Ola

    SvaraRadera
  2. Ola: Ja allt handlar ju om enkel planering, vet man vad man kostar i drift per vecka ca så är det rätt enkelt att kolla av det på 30 dagar sedan.

    Angående extrainsättningen så är det "olika" pengar kan man väl säga i korta drag.

    Ja hemmabudgeten är en sak som jag kanske inte kommer använda mig av hela året utan den finns där lite då och då under året. (Det har den alltid gjort) Bara det att jag inte skrivit om det tidigare. Men det är skönt att ha lite kontanter hemma ifall man behöver köpa nåt och slippa ta pengar från nåt konto. Kan vara saker som att äta ute eller köpa nåt busskort eller liknande.

    SvaraRadera
  3. Aha ok då fick jag egentligen en sammanhängande förklaring på mina båda frågor, med hjälp av hemmabudgeten så klarar du av oförutsedda utgifter under månaden och då är det heller inte så svårt att veta hur mycket "normala" eller planerade utgifter som du kommer att ha under den kommande månaden. Hemmabudgeten fungerar som ett slags gummiband under månaden, du KAN ta kontanter därifrån om du behöver och i annat fall så kvarstår dem till nästa månad. Om jag förstått detta rätt så låter det ju ganska fiffigt!
    Ola

    SvaraRadera
  4. Ola: Ja kunde inte sagt det bättre själv. Är ju extremt bra att ha ett "gummiband" att luta sig emot under en längre tid.

    Jag kommer bland annat använda ca 2000:- av dom pengarna till att köpa ett periodkort i slutet av månaden, så hemmabudgeten kommer krympa en hel del framöver. Men som sagt det är det den är till för.

    SvaraRadera