2009-11-30

Det lönar sig att börja i tid

Ibland när jag är på mitt jobb så hör man ju en del prat som man definitivt tar åt sig och funderar på mycket. Har några som jag jobbar med som är runt 50+ och dom brukar ofta sitta och gnälla om diverse ekonomiska saker. Dom gnäller om hur låg pension dom kommer få, att dom aldrig har några pengar till exempel. Visst jag tycker det är tråkigt. Men samtidigt har dom sig själva att skylla en hel del med.

När jag hamnar i deras ålder så kan jag förmodligen välja om jag vill jobba överhuvudtaget. Vill jag ligga hemma och titta på gamla repriser med Oprah hela dagarna så kan jag göra det, vill jag jobba så gör jag det. Jag blir nästan lite mörkrädd när jag hör dom på jobbet sitta och klaga att dom endast har sin lön på kontot efter 30 år i arbetslivet. Så tänker då INTE jag ha det. Nej, det lönar sig att börja spara i tid.

Man behöver inte spara som till exempel jag gör eller andra mer extrema snålbloggare för att ha det gott ställt efter 30 år i arbetslivet. Vad gör en tusenlapp varje månad i 30 år? Svaret finns nedan:

En tusenlapp i 30 år varje månad ger dig +360.000:-
Då är ej nån ränta medräknad. Nåt som är värt att tänka på!

Tar man 2.000:- per månad och räknar med räntan under 30 år så är man nog snudd på miljonär när man är runt 45-50 strecket. Dock har jag 21 år kvar drygt tills jag är 50 år.


3 kommentarer:

  1. *applåderar*
    Så sant. De flesta verkar dock inte ens kunna spara en hundralapp per månad.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig sedan är det lätt att det bli som för oss tex. Man har stora ambitioner och sedan händer det inte så mycket. Dels kom vår son i "vägen". Kanske låter lite elakt, men eftersom han inte var planerad så var det lite så det blev. Denna månaden är första gången på 1½ år som jag får riktig lön och inte föräldrapenning. Därför åkte 10% av vår lön in på aktiekontot :) Vi har även tänkt att extra amortera så mycket vi bara kan på våra lån. Vad jag vet nu har jag bara jobb till den 23 dec så det gäller att placera pengarna rätt :) Men mindre lån = mindre utgifter = mer pengar över till sparande :)

    SvaraRadera
  3. Anonym: Ja det är riktigt tragiskt att höra.

    Fru S: Jo, jag förstår att det inte är lätt när man har barn med i bilden. Men så fort du fått fast jobb senare så har du desto bättre möjligheter.

    SvaraRadera