2010-01-11

Plan 2010 del 1

Vad tiden går snabbt. Redan nytt år och jag insåg just att Januari och Februari kommer bli oerhört dåliga för mig när det gäller sparandet. Tandläkarbesök, varit ledig utan betalt, lite extrautgifter hit och dit. Har även saker på inköpslistan som inte är direkt billiga detta år.

En del av mig vill bara snåla som bara den, medan en sida funderar på att köpa lite efterlängtande saker. Man får brottas med den goda och onda pengarfen framöver märker jag.

Mina första 6 månader detta år är planerade på detta sätt:

Januari +3.000:-
Februari +3.000:-
Mars +6.000:-
April + 6.000:-
Maj +6.000:-
Juni+6.000:-

Nu vet jag själv inte om jag kan hålla det här. Men kommer naturligtvis göra allt jag kan.




3 kommentarer:

  1. Vad mycket du kan spara trots alla inköp! Jag tycker självklart att du ska unna dig, men jag förstår även din längtan till att spara. För ett år sen hade jag sagt "spara inte , unna dig"... idag tycker jag att du kan skämma bort dig med måtta=) Jag har funderat på att försöka spara en fast summa som du varje månad. Det kanske är bättre att ha ett delmål varje månad....grejen är att pga studierna vet jag aldrig hur mycket jag kan extra jobba och få in pengar...tips?

    SvaraRadera
  2. Ja det är ett litet dilemma. Du kan ju fundera ut hur mycket du kan spara till en grund och basera den grunden på vad du vet att du kommer tjäna. Sen när du extrajobbar kan du sätta av en extra del av den tiden. Jag har ju lagt grunden för dom första sex månaderna nu. Men det kan ju bli mer nån månad.

    SvaraRadera
  3. Både och, klart att du ska spara, men man måste unna sig lite också. Du kan inte leva helt och hållet i framtiden, "om jag sparar nu så kommer jag att kunna resa massor, om X år", nej lite måste man allt få köpa redan nu!

    SvaraRadera