2010-05-26

Buffertsparande/ Oförutsedda utgifter

Läste just på en välkänd nyhetssida att många saknar en buffert ifall man åker på oförutsedda utgifter. Skriver nedan vad det stod i procentsatser.

22% klarar inte en oförutsedd utgift på 5.000:-
34% klarar inte en oförutsedd utgift på 10.000:-
49% skulle ha problem med en oförutsedd utgift på 20.000:-

Jag tycker det är skrämmande att hushåll inte har en bättre framförhållning än så.
Boräntor är låga och många borde ha plats för ett sparande. Det kommer bli värre framöver hur ska det gå då mån tro?

Hur mycket har ni i buffert? Klarar du/ni dessa utgifter om dom skulle dyka upp idag?

8 kommentarer:

  1. Det låter för illa för att vara sant. De första frågorna som infinner sig är: Vem beställde undersökningen? Vad ville beställaren få reda på som den egentligen inte redan visste?
    /TM

    SvaraRadera
  2. Ja tack och lov har jag fått upp ögonen för ekonomi, så vi har en buffert. Inga problem alls med 20 tkr i oväntad kostnad.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har en årslön netto (200000kr) på ett sk "Wibblekonto" dvs lätt tillgängliga pengar med en viss ränta. Utöver det ca 400000 kr i aktier mm. Sparar ca 7000kr/mån, trots att jag har 2 tonåringar samt arbetar i vården. Fast jag har och andra sidan gjort en del mycket bra aktieköp, så pengarna har växt rätt ordentligt. Vore kul att veta hur din levnadssituationen ser ut, kanske det står någonstans i bloggen men jag ids inte leta. Lotta

    SvaraRadera
  4. Lotta: Ja, det lät väldigt bra tycker jag. Min levnadsituation ser ut som följande. Bor billigt och har inga barn eller bil det stora hela.

    TM: Ja det kan man ju undra över. Har ingen aning om vart dom fick alla uppgifter ifrån.

    Ekonomitankar: Låter kanonbra! Så det ska vara.

    SvaraRadera
  5. Det är illa att det är hela 49% som inte har 20000 i buffert. Ännu sämre att så många som 22% inte ens har 5000 kr i buffert! Kan det bero på att de är arbetslösa eller sjukskrivna? I såna fall kan jag tänka mig att det inte finns buffertar, och om de funnits så har man väl använt pengarna vartefter, för att klara av månad för månad. Självklart finns det också människor som aldrig sparar, utan alltid måste leva på kredit en del av månaden även om de har avlönat arbete.
    Lycka till med halvmiljonen! Kul att nå sina mål/delmål, eller hur.

    SvaraRadera
  6. Min man sa att han läst denna undersökningen också. Jag håller med om att det är ganska skrämmande. Vi skulle klara av en hel del mer än 20000kr, men det hade ju inte varit så skoj ;)

    SvaraRadera
  7. Den enda slutsats man kan dra är att rapportskrivaren och rubriksättaren har gjort ett uselt och sensationsjournalistiskt ordval. Jag vägrar tro att 34% inte kan sälja av prylar och få loss 10.000 på någon vecka. Möjligtvis finns det inte 10.000 kr på ett konto, men de flesta har den summan och mer därtill bundet i bilar, TV, dator och allt annat krafs.

    SvaraRadera
  8. Anonym: Även en läkare räknas väl arbeta inom vården?

    Frågan är om det inte är betydligt fler som har möjlighet att få fram 20 tkr än vad undersökningen visar. De flesta har väl föräldrar/ vänner som dom kan låna av alternativ ett boende som är lågt belånad.

    SvaraRadera