2009-06-28

Sänkt mina matkostnader ytterligare

Måste bara dra lite om mina matkostnader för juni månad. Tror jag drog ner mig själv till en ny snålnivå. Jag la ca 750:- på mat & hygien under 30 dagar. Det tycker jag är grymt bra. Jag var lätt uppe i det dubbla månaden innan. Sen jag planerat att göra storköp av vissa produkter så har jag dragit ner på kostnaderna ännu mer. Laga stora portioner som man delar upp för många måltider är verkligen grejen om man vill spara pengar. Samma gäller att sluta köpa den här förbannade läsken som man köpte en flaska om dagen av en gång i tiden. Tycker det är lite vansinnigt i dagens läge. Blir runt två i månaden nuförtiden. En eller två helger i månaden brukar jag köpa hem läsk och lite godsaker. Men jag ser till att det inte går till nån onödig överdrift.

Brukar se nära folk som jag känner som sitter med fredagsgodiset varje kväll hemma och så klagar dom på att dom inte har pengar. Jag undrar lite när glödlampan ska tändas ovanför deras huvuden?

Jag har en arbetskollega som jag försökt hjälpt lite med det här med att tänka sig för vad man köper och lägga av med onödiga inköp som inte behövs överhuvudtaget. Ljuset börjar gå upp för han, och han har börjat spara varje månad tack vare att jag pratat med honom om ekonomi lite då och då. Han sa till mig nyligen att, "skulle jag tänka som dig, så skulle jag ha massor med pengar" då sa jag bara till han att, " då är det bara sätta igång då" då nickade han tillbaks. Men jag vet samtidigt att han har svårt med att hålla i pengarna. Men hoppas han tänker lite mer framåt .

10 kommentarer:

  1. Min man är helt vedervärdig när det kommer till läsk och energiläsk. Det var för ett tag sedan som han kom hem och var jätte stolt att han "BARA" köpt en powerking =25 cl. Detta var innan han började tänka efter och kom fram till att han dragit i sig 1,5 liter läsk den dagen. Hmmm...
    Att dra ner på läsk intag är sjukt svårt eftersom det innehåller så mycket socker och man när man väl får för sig att sluta redan är sockerberoende så det heter duga.

    Alltid skoj när man kan inspirera andra att göra bra förändringar i deras liv. Jag tror min svärfar är lite avundsjuk på mig och min man att vi börjat spara när vi är relativt unga (23 och 28). Han är i 50års åldern och ångrar nog lite att han inte började tidigare.

    SvaraRadera
  2. Fru S: Ja läsk är svårt att dra ner på. Man är ju som du säger van att få i sig den stora sockermängden och kroppen har ju vant sig med det.
    Men jag började med saft som ett komplement till läsken. Har kört på det några månader nu och det går utmärkt och mycket pengar sparas på det med. Nämnde det i ett tidigare inlägg.

    Okej, ja men det är bra. Jag är i eran ålder med kan jag då avslöja. Är 28 år. Så nu vet alla det med.
    Men det är bra att börja tidigt, det kan aldrig gå fel i framtiden då. En bra trygghet.

    SvaraRadera
  3. hur kommer du ner i dom summorna!?!

    SvaraRadera
  4. Suzan: Man får helt enkelt köpa storpack av mat och sen laga mycket mat samtidigt och dela upp maten till många middagar. Sen får man även hitta billiga alternativ till läsk, i mitt fall blir det att jag köper juice som man spär ut. Dom ligger på ca 4,50:- styck och ger 2 liter som max.

    Har du höga matkostnader?

    SvaraRadera
  5. 3000kr per månad sätter vi in på vårt matkonto och vi är två personer. Vi äter riktigt gott och riktigt väl och jag vill inte tumma på den livskvaliteten vi lever på. Utspädd saft är inte vår grej. En flaska rött till hemgjorda färsbiffar och hemgjorda klyftpotatisar med en god knäckglass med hemgjord chokladsås till efterrätt är inget man backar tillbaka ifrån bara för att spara lite pengar. Sparar dugligt så som det är. Fan vad mitt liv är rikt och smakfullt! :) Avundas mig nu, ni på internet! :)

    SvaraRadera
  6. Men jag måste även erkänna att när jag hade det knapert (alltså slösade bort alla pengar på krogen vid yngre ålder) så kunde jag leva på dem summorna också. Perioder med havregryn har man ju erfarat också :) No mas!

    SvaraRadera
  7. Kristian: hehe, ja det lät bra det där. Men att jag inte trycker i mig vin och färsbiffar är väl inget som jag personligen sitter och avundas över. Jag ser på livet lite enklare än så. Jag kan äta svensk husmanskost, samt billig skräpmat och tycka det smakar väldigt bra trots priset och den sunkiga kvaliten! Avundas mig nu!

    SvaraRadera
  8. Hehe. Det är väldigt dåligt utbud med billig skräpmat dessvärre. Käkade en kebabtallrik i dag. 65kr. Äter betydligt bättre, godare och hälsosammare mat för samma peng hemman. Nästan inklusive vinet då också. :)

    SvaraRadera
  9. Kristian: Ja en kebab för 65:- är rena rånet. Finns för en tredjedel av priset vet jag. Men det beror på vart man handlar. Har jag inte sett det för 10:- nånstans hmm..

    SvaraRadera
  10. Mat är något som JAG inte tycker det är värt att snåla på. God mat är vad som ger en energi till att jobba osv men i övrigt är jag ekonomisk och godis etc är en annan sak.

    SvaraRadera