2009-11-09

December närmar sig

December börjar ju närma sig och det är ju en månad som gör plånboken extra känslig och att man vill gräva djupt i den. Mat till julen, julklappar till släkt och vänner, mellandagsrean, nyårsafton och all ledighet. Det finns många fällor att hamna i under denna tid. Är det nån där ute som hunnit fundera hur man ska gå till väga för att klara sig bra ekonomiskt?

Själv kommer jag ta det lugnt med både maten och presenterna. Mellandagsrean är en sak som jag faktiskt brukar utnyttja då man kan köpa en del saker till ett bättre pris än annars under året. Då kan man ju faktiskt spara pengar. Sparade runt tusen lappen förra året då jag köpte skor och en rätt dyr jacka.

Nyårsafton brukar inte bli en så dyr historia i dagens läge då jag slutat med fyrverkerier och nöjer mig med att titta på det andra köpt. Billigare och man slipper stå ute och frysa. Ledighet är ju annars lite små farligt för då vill man ju gärna hitta på saker och inte bara sitta hemma och titta in i väggen. Kanske vill äta ute lite eller spontan handla eller liknande. Så för mig är boven själva ledigheten i sig. Men ledig måste man ju vara ibland, så man får ta sig en extra funderare vad man gör under den tiden.

1 kommentar:

  1. December ja, min fru och jag har valt att ta en kryssning över julafton och hem på juldagen. Visserligen kostade det lite men vi slipper köpa en massa julmat hit hem. Eller om vi firat med släkt köpa en massa julklappar.
    Så förmodligen blir kryssningen betydligt billigare. Eller så går det på ett ut...=)

    Instämmer att ledighet är "farligt", det tenderar alltid till lockelser som kostar kosing! =D
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera