2012-04-20

Kommande placeringar och tankar

Såg i onsdags att reporäntan lämnades oförändrad vilket jag tyckte var helt rätt.
Känns som om det inte kommer komma några större höjningar under detta år så jag har tankarna
förberedda på en ny fast ränteplacering.

Funderar dock inte på att använda mig av tiden tre månader som tidigare, utan funderar snarare på att binda upp mig på ett år.
Räknade att jag kommer få in +1.135:- ca per månad när skatten är dragen på 30%. Då har jag en ränta på 2,95%.
Tycker jag är väldigt bra att ha en sådan passiv inkomst.
Jag har en månad kvar på nuvarande placering ca.

Blir bara Juni månad som kommer bli lite tuff då jag inte kommer ha mer pengar över än en student som bor i tält. Men trettio dagar kan jag nog härda ut. Sen kommer jag spara som vanligt under dom kommande tolv månaderna. Kommer nog kännas lite som att man börjar om från noll igen, och det var ju ett tag sedan man var där. Men samtidigt så går ett år väldigt snabbt. Men känner mig ändå väldigt taggad över ideen. Sen kommer jag få ihop mer pengar efter några månader och då kommer jag binda upp dom mindre beloppen rätt fort med. Sen går det ytterliggare månader och så binder jag upp ännu mer pengar.
Sen rullar det bara på, så kommer ha en hel del fasta ränteplaceringar i slutet av året.

Oavsett om jag bara får in mindre summor på räntorna så är det bättre än att ha pengarna liggandes på sparkontot.
Det är nästan dubbelt så bra i dag faktiskt.

Räntan på ett år efter skatt blir följande: +1.135:- * 12 = +13.620:- på kommande Maj placering.

Nu är det äntligen helg! Dags för avkoppling på hög nivå..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar