2009-09-15

Pengar och avundsjuka (Opublicerat)

Alla som har pengar eller har råd att köpa fina saker råkar ofta ut för en viss avundsjuka från en del bittra personer i sin närhet. Jag har råkat ut för det som många andra har gjort. Jag hade en gammal bekant på besök när jag just flyttat till min nya lägenhet som kom in här och genast började ge mig lite småpikar som han försökte lägga fram lite halvspydigt.
Efter den tredje piken vart jag lite lätt irriterad för då förstod jag ju vad det handlade om. Avundsjuka!

Han kom hit och jag bjöd in han och hans son en sommardag några månader efter min inflyttning. Dom steg in och satte sig i vardagsrummet i min soffa och vi började prata lite allmänt och allt var trevligt. Har alltid tyckt han varit en bra person som jag kunnat snacka med då jag är god vän med hans son.
Vi började prata lite om att vi båda skulle köpa en ny plasma tv och vi disskuterade lite olika modeller som vi hade spanat in. Då nämnde jag en modell som jag hade haft koll på en längre tid och då frågade han vad den kostade. Jag sa nåt i stil med 11.995:.- kronor och då kom den första piken att "Ojdå det var en del, fast å andra sidan det är väl inga pengar för dig" Sen småskrattade han. Då vart jag lite paff. Hans son vet att jag sparat lite men han har ingen aning om hur pass mycket. Sen tänkte jag inte mer på det.

Vi fortsatte att prata och så fick han syn på mina dvd filmer som jag hade stod på golvet för jag hade inte hunnit köpa nån bokhylla till dom så jag kunde få undan dom lite. Då kom pik nummer två, "Där var det filmer, nån som har pengar?" Sa han. Jag svarade knappt bara höjde på ögonbrynen medans vi gick ut i köket för han hade inte sett resten av lägenheten. Då frågade han en sak om min nyköpta kaffebryggare som jag hade stod på diskbänken. Vad är det där sa han? Det är en kaffebryggare med lite nyare design på sa jag då. Då kom pik nummer tre "Jaha, så vanliga kaffebryggare duger inte då?" Då räckte det, då kom irritationen på en gång kände jag och jag drog till med några minuter senare att jag har jobb snart och jag måste hinna vila lite innan dess. Så då rörde dom sig hemåt efter det. Sedan dess har jag inte velat haft hit nån av dom igen. Har träffat han ute och han har frågat om jag vill komma över på fika, men har inte haft nån större lust efter hans beteende som han visade upp sist. Vart väldigt förvånad när han höll på som han gjorde, tyckte det var tråkigt för han har aldrig visat upp den sidan tidigare.

Jag berättade det här för min mor och hon frågade genast hur det var hemma hos honom när jag var där innan detta hände. Då sa jag som det var att han var sjukskriven och att det såg ut som ett mindre bombnedslag när man kom in där. Väldigt rörigt! Då sa hon att det är säkert därför att han tyckte du hade fint och att det stack i hans ögon lite för att han själv inte hade det så. Jag antar att hon har rätt.

4 kommentarer:

  1. Pengar har tendensen att locka fram de fulaste sidorna hos människor tyvärr.

    Jag vet inte om du kollade på Svenska hollywood fruar eller vad programmet nu hette. Gick igår på 5:an i alla fall. Super rika hemmafruar. Blä. Om jag skall vara ärlig så bor jag hellre kvar i min lite halv sunkiga lägenhet tillsammans med en man som jag älskar och vår son istället för att leva som dom gjorde. Visst lite mer pengar hade varit trevligt, men usch så dryga dom var. Verkafe inte skoj alls...

    SvaraRadera
  2. Trist! Jag kan tänka mig hur det känns, men kanske hade killen en dålig dag? Om det är någon du känner att du kommer att sakna som vän så kan man ju försöka en gång till om orken finns!

    SvaraRadera
  3. Även jag har fått en del bittra kommentarer som handlat om pengar och avundsjuka. Men så är det ju. Ju mer pengar du har, ju mer sticker det i ögonen på folk.
    Bästa är att hålla det helt för sig själv hur mycket du har och hur mycket saker och ting kostar.

    Sen blir man kanske lite irriterad när folk ger en pikar. Men vafan.. njuter lite av det i efterhand också.
    Ja, jag har råd med en snordyr kaffebryggare, ett helt gäng filmer och en ny plasma. Det har inte du..! Så tänker jag och småler lite för mig själv. :)

    SvaraRadera
  4. Fru S, F , Monkey Business:

    Tack för era synpunkter!

    Fru S: Jag såg reklamen för programmet, jag bytte kanal så fort dom där visade sig. Bara spyr när folk är sådär. Dom tror dom är bäst,vackrast och att alla vill vara med dom. Jag mår fan illa!

    F: NJa,dålig dag tror jag inte. Tror han är less på hur han själv har det i grund och botten.

    Monkey Business: Jo jag får väl tänka lite så jag med. Men samtidigt hade jag ju lust att dra till med nåt spydigt själv. Men jag höll masken för annars kommer det nåt dåligt ur mig.

    SvaraRadera