2010-02-26

Rabatt i kollektivtrafiken!

Ja att det har varit totalt kaos i Stockholmstrafiken har väl inte undgått någon direkt. Läste just nu på SL:s hemsida att dom kommer kompensera alla med hjälp av sänkningar av biljettpriser. För mig så kommer det bli 160:- kronor billigare att köpa ett månadskort till exempel. Men samtidigt läste jag på Expressen att folk hade köpt och dom fick absolut ingen rabatt vid köp. Lite underligt det där. Jag kommer fråga innan jag köper. Jag SKALL ha rabatten. Jag har förlorat inkomst pga att det inte dykt upp nån buss för mig. Men jag antar att man blir blåst på dom pengarna med. Men tänkte väl mest tipsa alla som åker kollektivt vad som gäller från och med idag. Ska komma mer information på SL:s hemsida under dagen skrev dom där.

Såhär skrev SL på deras hemsida:

SLs styrelse ska besluta om förslaget i ett extrainsatt styrelsemöte måndagen den 1 mars.

Kompensationen är beräknad att motsvara kostnaden för en veckas resande: 160 kronor för helt pris och 100 kronor för reducerat pris.

Rabatten kommer att dras av på de här biljetterna:

  • 30-dagarsbiljetter som säljs mellan 15 mars och 15 april
  • Säsongsbiljett 1 maj till 31 augusti
  • Sommarlovskortet 1 juni - 31 augusti för unga

Du som har studentbiljett för vårterminen med startdatum 1 januari eller 1 februari, eller årsbiljett för 2010 kommer att erbjudas ett presentkort motsvarande en veckas resande. Efter den 15 mars kommer du kunna ta del av erbjudandet.

Efter styrelsemötet på måndag kommer mer detaljerad information om kompensationen att presenteras, bland annat här på sl.se.

1 kommentar:

  1. Jag är inte säker men jag tror att om man köper ett månadskort mellan den 15 mars och 15 april så får man 160kr rabatt och om man sedan köper ett säsongskort från 1 maj till 31 aug så borde man få 160kr rabatt på det också. Hur som helst så får man ju en månad rabatt eftersom 4 månader kostar 1900kr får man då ytterligare rabatt så kostar varje månad 435kr it för stället för 690kr/månad och även om man inte får 160kr rabatt extra kostar ju dom fyra månaderna ändå ganska lite 475kr/månad. Om man skall åka som vanligt i sommar vill säga. :)

    SvaraRadera