2010-03-05

Jobbtips

Har ju sett att det finns gott om jobb inom en viss sektor nu, nämligen snöskottarbranchen. Har sett annonser överallt och hört att det är till och med brist på snöskottare. Men kollade runt lite och såg att en del erbjöd 100:-/tim. Jag menar, det är inte mycket att hurra för i dagens läge. Fan en sån lön hade man ju som sommarjobbare på nittio talet. Det är 2010 nu och ska man stå ute i minusgrader så får dom nog näst intill dubbla det om jag skulle gå ut och ställa mig med en skyffel. Men visst är det folk som tar jobbet ändå. Dom på företagen skiter ju i vem som gör det i grund och botten. Billigast går ju först i dagens Sverige.

3 kommentarer:

  1. Mkt oseriöst, har sett folk på riktigt höga tak som inte har utbildad arbetsledare, ingen skyddsutrustning m.m. Ofta får de gå upp i privata kläder och får bara en skyffel.

    Angående lönen så hade jag hellre jobbat 8 timmar och tjänat 800 kr än suttit hemma och tjänat 0 kr om jag varit arbetslös. Då hade det kvittat om det var minus eller plus 20 grader och frågan är hur kvalificerat snöskottning kan räknas som när det gäller arbetsuppgift=)

    SvaraRadera
  2. En lokal företagare där jag bor skaffade via en rekryteringsfirma 35 st personer som skulle lejas ut på snöskottar uppdrag.
    450kr/h ex.moms tar han, alla gubbarna är ute på jobb och har fullt upp.
    Så frågan är vad snöskottarna tjänar.

    SvaraRadera
  3. 100 kronor/timman är ju vad många fabriksarbetare tjänar. Jag tjänar ännu mindre på mitt diskjobb och jag hade varit glad för 100 i timman faktiskt. Och ännu gladare om jag kunde extraknäcka som snöskottare för den summan. Man lever som man lär antar jag.

    SvaraRadera