2012-05-10

Ekonomisk planering

Sitter redan nu och funderar ut mina fasta ränteplaceringar för kommande år. Jag har bestämt att jag skall ha
två stycken nu i slutet av maj.

Det kommer bli följande:

  • En på +20.000:- som skall fungera som en "backup" ifall jag skulle behöva pengar snabbt.
  • En på ca +640.000:- som kommer sitta inne ett år utan att det rörs.
Sen kommer jag spara som vanligt på ett sparkonto, men så fort summan överstiger +20.000:-
så kommer dom hamna på en fast tre månaders ränteplacering.

Får en helt okej ränta på detta som gör att jag har en bra passiv inkomst under kommande år.
Jag personligen tror inte på att bankerna kommer höja räntorna så värst under kommande 6-8 månaderna och därför ser jag detta som en bra tidpunkt att låsa upp mitt kapital ett år.

Kommer att spara vidare på det här sättet i framtiden med. Räntorna kommer dock att öka år för år så den passiva inkomsten stiger hela tiden kommande år. Så länge räntorna på fasta räntekonton inte går ner dvs.

Trevlig helg på er, nu längtar jag till helgen och framför allt matchen mellan Sverige - Italien i globen på lördag!
Hoppas på målfest!



6 kommentarer:

  1. Om du ska låsa in pengarna i ett år varför inte använda "Marginalen.se" högräntekonto?
    • Garanterad 4% ränta fram till 30 april 2013
    • Inget minimibelopp
    • Omfattas av insättningsgarantin
    • Erbjudande om 4% ränta gäller när du sparar i minst 12 månader, vid uttag innan dess får du 3% ränta.

    SvaraRadera
  2. Anonym: Jag känner till det, är inte så stora marginaler ändå tycker jag. För om jag inte är förmånskund hos Nordea ökar en del kostnader med kort och vissa av deras avgifter som jag personligen innehar, samt att en månad med 4% ränta går förlorad som jag ser det just nu. Visst kanske gör nån liten vinst på att byta.

    Men marginalen, jag har lågt förtroende för många andra banker. Men jag ska kolla upp det igen. Tack för tipset! Har du själv använt dig av marginalen? Är dom bra och att lita på?

    SvaraRadera
  3. Vad räknar du med för ränta hos Nordea? Har inte kollat själv men är också kund där, dock premiumkund.

    SvaraRadera
  4. Ja dom har 2,95% där just nu på ett år. Är väl samma ränta för premium som för förmånskund. Men Premium kund borde det vara mycket bättre på tycker jag personligen. Har man 1 miljon och mer i kontanter på banken borde man få en riktigt bra ränta!

    SvaraRadera
  5. Hallå där!

    Alltid kul att följa andra som också sparar. Hur tänker du kring andra former av placeringar t.ex. aktier, fonder, bostäder osv (vad man nu kan finna intresse av)?

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Rob: Hej!

    Jag har sparat lite i fonder tidigare, men tycker dom är för opålitliga. Har ej prövat aktier. Bostäder kan ju vara bra att spara i om man nu är intresserad av att skaffa sig ett hus eller bostadsrätt eller liknande, dock inte jag. Har hyresrätt och det fungerar utmärkt och är billigt.

    SvaraRadera