2009-08-16

Bråk om pengar (Opublicerat)

För ett par år sedan så gick min morfar bort och det var jättejobbigt för alla i släkten. Men när någon går bort så måste ju några eller delar av släkten, vänner ta tag i att rensa upp boendet med mera. Min morfar hade en bostadsrätt som var värd runt 190.000:- - 210.000:- minns inte det exakta beloppet på lägenheten, men det jag skrev är rätt nära. Det visste inte alla i min släkt först. Men när vissa i min släkt fick reda på det så var dom hjälpsamma till tusen. Veckorna efter så rensades lägenheten på saker och det var rena loppmarknaden borta i lägenheten. Städningen var slutförd och det togs hjälp av mäklare och anordnades med begravning.

Det som hör till den här historien är att innan min morfar gick bort så smörades det nåt oerhört för honom när han väl skulle skriva sitt testament. Vilket resulterade i att min ena morbror endast fick en bil som var värd ca 20.000:- medans min andra morbror fick kontanter på drygt 80.000:-. Den som smörade mest fick mest i det här fallet, och det uppstod genast splittringar i släkten redan efter det kom fram. Det var runt 7 år sedan nu och ingen av dom har pratat med varann sedan dess.

Jag var den enda personen som inte dök upp i lägenheten och rotade och hade mig. Jag ville inte se dom hålla på som om det vore julafton framför mig. Jag hade bara blivit skitförbannad. Den enda som brydde sig var min mor och det vet jag. Men resten hade inte besökt min morfar på åratal innan han gick bort. Lite lustigt att mina kusiner var på plats med. Dom hade väl inte satt sin fot där på över tio år. Jag tycker dom är riktiga äckel hela bunten. Jag har aldrig gillat dom och kommer heller aldrig att göra det.
Dom roffade åt sig 75% av sakerna som fanns i lägenheten och uppe på vinden. Smycken, möbler, kläder och diverse prydnadsföremål skröts det om efteråt. Var det någon av dom som tänkte på morfar? Det finns inte en chans att dom gjorde det. Dom såg bara möjligheten att införskaffa sig lite pengar och gratis saker.

En sak som jag inte nämt om min ena morbror som fick dom dryga 80.000:- kronorna är att han är en sån person som har väldigt mycket pengar. Väldigt gott ställt! Han har till och med landställe på en egen ö ute i skärgården. Det komiska var att innan morfar gick bort så sa han till min mor att, "Jag behöver inte några pengar och vill inte ha det heller för jag har det redan så gott ställt" Ja, vi vet ju hur det blev med det. Han ändrade sig visst senare. Han har försökt bjudit ut mig till sitt landställe men jag vill inte sätta min fot där över huvudtaget, jag blir inte imponerad av hans landställe ett dugg, så där kan han sitta och häcka med sin giriga fru bäst han vill.

När det gäller minnes saker så har jag en enda sak kvar, det är en fiskekniv som jag fick av morfar runt 1995. Jag ville inte profitera och vara en asgam. Men jag hoppas han fick se hur dom höll på när han gick bort och att jag inte var en av dom.


8 kommentarer:

  1. Men fick alla syskonen sina 25%? Tycker det låter jätte skumt. Min mans morfar + fru dog förra året och vi är mitt uppe i kaoset fortfarande nu rör det sig visserligen om ganska många miljoner i det här fallet och folk är giriga som fan. Men men...Vi hoppas att det löser sig snart så att VI kan låna pengar av min svärmor till ny bil ;) Vi har inget egenintresse i det hela alls ;)

    Alla blir giriga när det kommer till pengar. Det blir jag också. Det är hemskt. När min mormor dock så sa jag till min mamma några saker som jag ville ha som några glas som min mormor alltid hade framme när vi kom på besök, asistenten som hon hade o.s.v min moster blev skit sur för att jag sa att jag ville ha något. Men dom gjorde så att dom tre syskonen som lever + min morbror som är död hans barn kom och så delade dom på allt. Tex om min mamma tog asistenten som beräknades vara värd x antal tusen så fick dom andra ta något som var värt ungefär lika mycket. Detta gjorde att min mamma fick asistenten och glasen (som hon senare gav till mig) och dom andra fick något annat. Min mamma fick även min mormors förlovning och vigselring som hon gav till mig. (Ja jag och min mormor hade en speciellt relation) Det är lite synd att hon aldrig han träffa min son. Men bättre att hon hann dö innan än undertiden jag var gravid.


    Men shit nu gled jag från ämnet igen...jag är bara lite vimsig

    SvaraRadera
  2. Fru S: Jag har inte allt kvar i minnet angående allt det där tyvärr. Men många fick saker till höger och vänster. Jag ville dock inte ha nåt.

    SvaraRadera
  3. Tyvärr är vi människor funtade på det vis. Min mormor känner sina barn väl som tur är, och har redan nu delat upp sin gård i tre delar och den fjärde fick ut sin lott i kontanter istället.
    En av dessa fyra syskon har ett väldigt sug för pengar och status. Jag har till och med fått frågan från denna om jag vet hur en annan av syskonen har skrivit i sitt testamente...

    Tråkigt men sant.
    //Tiana

    SvaraRadera
  4. Tiana: Ja det är trist på mer än ett sätt. Folk värdesätter sig själv och andras pengar framför deras liv.

    SvaraRadera
  5. Jösses! Detta inlägg hade kunnat vara skrivit av mig själv, enda skillnaden är att det var min mormor!

    J*kla korpar säger jag bara! =(

    Jag hoppas också "dem sett" hur det roffades och stals!

    SvaraRadera
  6. S.E.F.O: Ja det är nog många som upplevt liknande saker. Tråkigt att det ska behöva bli så.

    SvaraRadera
  7. Vilken sorglig historia. Har som tur var inte upplevt det själv. Hoppas och tror att personer i min omgivning inte skulle agera på samma sätt.

    SvaraRadera
  8. F: Man tror att man vet hur folk är, men det vet man oftast inte när det handlar om pengar i slutändan tyvärr.

    SvaraRadera