2009-08-07

Statusjakt (Opublicerat)

I dagens Sverige så duger man inte i mångas ögon om man inte har dom senaste märkeskläderna eller har en vräkig bil att visa upp. Det som skrämmer mig mest är att det är så många som tar detta på fullt allvar. Folk tar både stora lån och riskerar hela sin tillvaro för att kunna simma i gräddfilen, åtminstånde som det ser ut på utsidan. Är detta så viktigt för folk? Jag förstår inte hypen kring detta fenomen, och jag kommer förmodligen aldrig göra det heller om jag ska vara ärlig. Beror det på våran uppväxt? Beror det på människorna vi umgås med i nuet? Vill ingen vara sämre än nån annan, utan måste folk hävda sig mot varandra?

Jag har inget emot folk som har tonvis med pengar, har inget emot folk som har det dåligt ställt. För mig spelar det ingen roll om du bor i Danderyd eller om du bor i Rosengård. Jag bryr mig inte om nån handlar second hand eller springer i vräkiga butiker. Men det läskiga är att det finns många där ute i landet som gör det på fullaste allvar. Tjänar du inte si och så mycket eller åker du runt i en volvo från sent nittiotal så vänder dom dig ryggen och vill inte ha in dig i sin kompiskrets eller tillvaro.

Kom att tänka på "Wannabe brats" i det här läget. Det finns det en hel del av kring Stureplan och liknande. Förstår mig inte på dom faktiskt, men jag kan tycka dom är lite komiska som gör allt för att passa in utan att dom har en spänn på fickan. Är dom inte rädda för att bli avslöjade när dom hänger med dom riktiga "bratsen". Måste säkert ha en hel hög med ursäkter och vita lögner på fickan istället för cash.


8 kommentarer:

  1. Jag precis som du, bryr mig inte om människor har pengar eller inte. Utan jag umgås med människor utifrån vad jag har för utbyte utifrån intellekt och känsloregister.
    Yta säger inget om en individ, därför är det nog rätt synd om dessa som jagar status.
    Intressant inlägg. =)

    SvaraRadera
  2. minst hälften av alla på stureplan är wannabe brats. Det är dom som är värst. Jag umgås ofta i dessa kretsar och dom killarna kan vara ganska läskiga. Uttrycket gå över lik passar perfekt.Det som retar mig är att dom är snabbast på att döma, och värst på att snacka och trycka ner andra människor...och själv har dom inget...

    SvaraRadera
  3. Jag förtår inte heller riktigt. Visst jag kan ärligt erkänna att det hade varit skoj att ha mängder med mer grejer än vad vi har idag. Det skulle vara skoj att åka och köpa den där bilen vi diskuterat om att köpa hur länge som helst och som vi i dags läget även skulle kunna köpa, MEN vad händer om jag inte får jobb och min man inte får sin nya tjänst och måste gå ner i lön i jämförelse med vad han har idag? Jo då sitter vi där med en snygg bil som vi inte har råd att betala och kommer ha ångest över det. Då åker jag hellre runt i vår lilla pluttebil ett tag till tills vi är säkra på att vi kan lösa det i längden inte bara för stunden =)

    SvaraRadera
  4. Ett himla bra inlägg ! man kan undra varför. Kravfyllda människor och ideal som är ouppneliga för de flesta...
    Ha de gott
    p.s glassen det var en M-400 klings..jami;)

    SvaraRadera
  5. Det måste ju vara en väldigt ytlig tillvaro och dito umgänge..
    Jag har en väninna som föreslog att vi skulle köpa oss en sallad och gå ner till sjön och äta den där. Kostnad: ca 50:- Så mycket trevligare och mysigare än en kväll på Stureplan!

    SvaraRadera
  6. Tant Brun: Tackar för det!

    Wicke: Eller hur! Kunde inte sagt det bättre själv. Man kan ha det mycket trevligt oavsett om man inte lägger ut så himla mycket pengar.

    SvaraRadera
  7. Kom hit för första gången nu och har läst mig ner hit. Bästa inlägget hittills, av många riktigt bra!

    SvaraRadera