2009-03-12

Köpbegär

En sak som är en stor del av att kunna spara och inte slösa pengar i onödan är att lära sig att kontrollera sitt köpbegär.  Många lever för impulsköp och att samla på sig saker och prylar fast man egentligen inte alls behöver sakerna. En del har det som ett intresse medan en del personer har det som en dålig och ful ovana. 

Det bästa man kan göra är att totalförbjuda impulsköp för en själv, för oftast när det har gått tre timmar eller två dagar så har man ofta glömt bort det där onödiga köpet som man verkligen ville göra i just den stunden.. Fundera gärna på en avsatt tid om du verkligen behöver göra det där köpet eller om det inte går att kringå.

Det handlar om självdisciplin i grund och botten tycker jag personligen. Har man bra kontroll över det så kan man undvika det mesta som har med onödiga köpbegär att göra. Att handla på impuls ar det farligaste för plånboken.

8 kommentarer:

  1. Hej, jag håller med dig fullständigt. Ett nytt "tänk" (usch, vilket uttryck egentligen).
    Men just att tänka efter före "BEHÖVER jag det här?" Svaret är oftast NEJ!

    SvaraRadera
  2. Ett sätt är att fundera ordentligt en kväll, eller fler, över vad man tycker är värt att lägga pengar på och sedan skriva ner en lista. Sen när tillfället kommer så tar man ställning till om man ska betala för vad det nu är man har på listan. Två scenarion är att man sparat i hop pengarna och går sedan och köper produkten eller tjänsten man vill ha eller så har man redan pengarna och väljer ut det tillfälle man anser är ett bra köpläge (rea är inte bara till för impulsköp).

    Det funkar inte alltid när man vill ha den där glassen till efterrätt men man får välja impulsköpen med omsorg :)

    SvaraRadera
  3. Kristian: Tycker det är värt att ta någon extra tanke innan ett köp, har blivit ett måste för mig personligen.

    SvaraRadera
  4. Pengar och cash: Jag tycker det är ett bra tänk att ha. Man sätter lite gränser och överväger hur värt det egentligen är med det man tänkt betala för. Två bekanta åkte rätt nyligen till Thailand - separat från varandra. Ingen av dessa har någon inkomst som inte baserar sig på annat än lån. Dessa två borde läst och begrundat detta inlägg och kommentarer enligt min åsikt tänkt över situationen. "Jag vill ha semester NU!" sa en av dem när jag antydde att det kanske är mer värt att vänta lite tills hon verkligen har råd med det.

    Det är ledsamt att se bekanta kasta sig in i skulder för att få njuta av sol under så kort tid. Vill även påpeka att båda har haft enormt mycket fritid på sistone - som man tydligen inte tagit vara på får jag anta.

    Så om man kan ägna några tankar åt för- och nackdelar så kanske man så småningom kommer till viss insikt att man inte behöver "ALLT NU!" alla gånger.

    SvaraRadera
  5. Kristian: Det låter lite väl farligt att leva på lån sådär. Dina bekanta borde verkligen ta sig i kragen lite och fundera vad dom håller på med.
    Har bekanta som har mycket ekonomiska problem själv. Dom brottas med kronofogden bland annat och har inte haft ett jobb på flera år.

    SvaraRadera
  6. jag tror att det inte handlar om bara självdisciplin utan mycket om vanor. Hur man blev uppfostrad, vilken syn på pengar ens familj hade när man växte upp....min familj har varit ganska rika. Pengar fanns det gott om. Så då växte jag upp i den tron att man kunde handla utan att titta på prislappar osv...sen när man inser själva problemet som jag har gjort när det gäller mig själv, då är det upp till min självdisciplin...jag brottas just nu av ett enormt ha begär..tack för det här inlägget...det hjälper massor, jag vill inte se mig själv som svag!=) Nu ska jag fokusera på mitt mål!!

    SvaraRadera
  7. Minna: Ja uppfostran kan givetvis ha mycket med att göra hur man sköter sin framtida ekonomi. Själv växte jag upp under fattiga förhållanden och hade aldrig tillgång till mer än nån hundralapp ända tills jag fick mitt första jobb.

    SvaraRadera