2009-03-29

Tjäna pengar eller inte?

Ja det är en fråga angående nästa sak som jag tänkte ta upp här på bloggen. Den rör nämligen en utgift som jag tycker är rätt enkel att slingra sig undan om man vill, men som många dock betalar. Nämligen tv-licensen.  Betalar du den avgiften? Där finns det en hel del att tjäna om man slingrar sig ur den kvartalsavgiften.

Har nyligen läst att dom vill börja ta betalt av datoranvändare på senare tid pga att svt ska börja sända över nätet. Då är tyvärr alla med en uppkoppling fast i den avgiften. 

7 kommentarer:

  1. Licens har inte betalats i detta hushåll förutom efter en liten förargelig incident någon gång under studieåren då kontrollanten behagade avlägga visit precis under en direktsänd fotbollslandskamp... Då TV-mottagaren officiellt avyttrades kort tid därefter återbetalades också större delen av den erlagda årsavgiften.

    SvaraRadera
  2. Betalar inget hemma hos mig men hos min flickvän (vi bor båda där) betalar vi den avgiften. Det var nog för att vi kollade på På Spåret varje fredag annars hade jag vägrat betala den. :)

    Att sätta en avgift för potentiell tillgång (någon kanske blockar svt.se i sin brandvägg?) är, som jag skrev i en annan blogg, att vara medhjälpare till exempelvis barnporr bara för att det råkar finnas tillgängligt på nätet. Detta är absurt och slås det igenom så ska jag försöka tvinga min sambo att vi ska sluta betala TV-licens. Då börjar det bli riktigt skrämmande om man räknar med Ipred och FRA i denna kostcirkel. Sen är det bara en svensk Patriot Act som saknas och vi har en fin polisstat att se fram emot.

    SvaraRadera
  3. nope! Försöker slippa. Du skriver lite om dig själv. Kan du berätta lite? Bra blogg! Hur kommer det sig att du bara sparar på konton. Jag gör likadant. Jag kan inget om aktier och nu slipper jag oroa mig, mina pengar är mina pengar och jag kan sova gott varje natt. Jag hittade hit via minna, köpstopp och ekonomi. Har också börjat med köpstopp för att kunna spara ännu mera. Blir sporrad av din blogg. Känns kul att jag inte är ensam om att spara på ett konto.
    /Sofia
    /Sofia

    SvaraRadera
  4. Kristian: Ja vi får se vad som händer i framtiden med avgiften. just nu betalar jag inte. Tar gärna bort svt ur mitt utbud också om det skulle gå.

    Anonym/Sofia: Tack för dina ord! Okej, som mig då. Ja, jag vill vara anonym pga många orsaker. Jag drar ju upp min ekonomi och sånt i bloggen så namn och saker som kan avslöja vem jag är delar jag inte med mig av. För mig känns det tryggt att spara på konton pga att där har man alltid pengarna kvar oavsett. Kanske borde öppna ett konto på msn där jag är anonym med? :) Har du ingen blogg?

    SvaraRadera
  5. Vore du inte anonym så hade det varit svårt att blogga om lagbrott som att inte betala tv-licensen=) (Du vet ju aldrig vem som hittar in på bloggen)

    Visst finns det många saker som det går att tjäna pengar på genom att tänja på lagar, regler och moral. Tv-licensen är dock ett förvånansvärt accepterat lagbrott.

    Själv betalar jag men jag "slingrade" mig också under min studietid. Tror att de hade fått ett antal fler betalande om de började med studentrabatt.

    SvaraRadera
  6. A.S.F: Då är vi två som tämjt på lagen då:) Fast det är vanligare än man tror. Men jag kommer börja betala framöver.

    SvaraRadera
  7. Japp, fast mitt "slingrande" är preskriberat=)

    SvaraRadera