2009-03-20

Pengar och uppväxt

Fick lite allmäna funderingar idag när jag tittade in på bloggen. Många växer upp med olika bakgrund i livet. Vare sig man växt upp rikt eller om man växt upp fattig så formar det nog ens väg mycket längre fram i livet när det rör ens egen ekonomi.

Från 0-18 år hade jag inte haft mer än några hundralappar över varje månad. Senare när jag fick mitt jobb så bestämnde jag mig för att jag aldrig ville leva på smärtgränsen igen i mitt liv och då började jag spara. Jag hade vänner som fick nya skor varje månad medan jag fick gå i mina skor i tre år ibland. Hade samma kläder genom hela högstadiet minns jag, och mat på bordet varje dag var inte alls en självklarhet, speciellt inte sista veckan i varje månad.  Så visst vet jag hur det är att inte ha några pengar på fickan och leva väldigt knapert.

Men från och med år 2000 har jag alltid haft pengar och har aldrig haft problem med min ekonomi. Det har gått plus i kassan 7 av dom 9 åren. (Var arbetslös i 2 år). Just nu år 2009 har jag aldrig haft så mycket sparade pengar som jag har nu, vilket känns otroligt skönt. Kommer redovisa mitt totala sparande inom dom fem närmaste dagarna.  




2 kommentarer:

  1. det här texten skriver jag under på. För mig var det tvärtom. Pengar i överflöd och nya kläder och skor varje vecka. Jag hade t.om en fjärrstyrd garderob!!! Jisses...

    SvaraRadera
  2. Minna: Det låter lyxigt det där.

    SvaraRadera