2009-07-30

Jobba för ingenting?

Nu i veckan på mitt jobb så kom det upp ett ämne som jag nuddat vid tidigare och som jag faktiskt inte skulle ha nåt emot att göra. Nämligen att jobba svart. En på mitt jobb sa en sak som jag vart sjukt förvånad över och gör att jag börjar undra vad som hänt här i landet. Han berättade nämligen för mig att han har jobbat sen han var 14 år gammal och är i dagens läge 55 år. Han sa att om han skulle gå i pension idag så skulle han få 8.000:- kronor efter skatt. Reaktioner på det? Jag menar det är ju helt värdelöst på alla fronter. Han sa också att om han hade vetat det som han vet idag skulle han jobbat svart hela livet, och jag kan inte klandra honom direkt. Det roliga är att han haft bra jobb med hela livet. Minns inte exakt vad han skulle få när han nådde 65 år men det var inte mycket att hurra för.

Jag förstår folk som vill ha ett svartjobb på sidan om. Jag skulle mer än väl välkommna det själv. Men jag har personligen aldrig jobbat svart hitills i livet.


7 kommentarer:

  1. Precis detta är en av anledningarna till att vi sparar pengar, köper aktier och skall starta vårt företag. Jag räknar snart med att få 0kr efter skatt när jag går i pension om si så där 42år (om man inte måste jobba tills man är 90år då vill säga). Och då är min fråga var i ligger rättvisan när en normal person jobbar så sliter och knappt får pengar så dom överlever vid pensionen medan det räcker att sitta med i riksdagen i 8 år så är man garanterad X antal % (tror det är 80%) av sin ön i pension resten av livet och man får jobba också om man vill. Rättvist? Knappast...

    SvaraRadera
  2. Fru S: Ja det är helt snurrigt i det här landet nuförtiden. Men dom i riksdagen håller varandra om ryggen. Vi "vanliga" människor är inget värda för dom. Dom skiter väl i oss, så länge dom har sitt på det torra.

    SvaraRadera
  3. Vi får sikta på att hamna i riksdagen då så att vi kommer upp oss lite och får en säkrad framtid ;)

    SvaraRadera
  4. Ja snurrigt är var det är. Det är lätt att tänka "Varför arbeta vitt när man kan jobba svart och få bra mycket mer till sig själv i stället?". Man kan ju såklart resonera olika om det här men det är upp till politikerna att ändra sin egen situation. Det är ju inte så konstigt att folk inte har förtroende för en politiker i dag när situationen är precis så som Du och "Fru S" säger.

    SvaraRadera
  5. Jag har också jobbat i 40 år som han på ditt jobb. Jag får ut ett belopp motsvarande 67% av lönen om jag går i pension nu. Skulle jag också ta ut min pensionsförsäkring, så blir beloppet motsvarande 87% av lönen. Det är definitivt MER än 8000 SEK/mån. Jag har heller aldrig jobbat svart, och jag känner inte för att sluta jobba.
    Jag förstår inte riktigt vad det är för sorts vitt jobb som ger så lite i pension när man jobbat från 14 år till 55 år!!

    Hälsn fr Solveig

    SvaraRadera
  6. Hur mycket har denne 55-åring sparat under sina dryga 40 år i arbetslivet? Det är väldigt lätt prata om hur mycket pengar som skulle läggas undan om (den svarta) inkomsten var större. Risken är dock överhängande att han är som folk flest och inte har många kronor kvar på kontot veckan innan lön.

    SvaraRadera
  7. Anonym: Jag bara berättade vad han nämnde för mig. Jag vet inte heller vad som gör att det är lågt.

    Clemens Winkler: Jag vet att han inte sparat undan nåt alls i princip. Han har varit en slösare genom livet.

    SvaraRadera