2009-07-16

Nio snåla dagar

Ja, nämnde i mitt tidigare inlägg att jag fick en oväntad räkning. Jag hade också el räkningen som låg här hemma med. Så jag tog båda räkningarna och betalade bort dom igår. Så igår på mitt personkonto så hade jag ca 250:- kronor att leva på fram tills den 24:e denna månad då min lön kommer. Det ska jag se till att klara. Det bästa är att jag kommer bara ha runt 6.000 i fasta utgifter tillsammans med maten inräknad då, och det lämnar utrymme för mycket sparande.

En tråkig sak som kom i brevlådan var att tandläkaren vill att jag ska komma på besök i augusti, det tyckte jag inte om måste jag säga. För det kostar mycket pengar att gå dit. I dagens Sverige så är det lite lyx att kunna springa hos tandläkaren regelbundet och fixa tänderna hit och dit. Vi får se hur det blir med det.

8 kommentarer:

  1. Även om det är lite drygt att gå till tandläkaren och ännu drygare att det kostar massor med pengar så är det oftast bättre att gå dit regelbundet och fixa det som måste fixas annars är risken stor att det blir ännu dyrare när man väl går dit. (om man inte har bra tänder) det kanske du har?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Enligt mig är inte hemförsäkring, tandläkare eller elräkning några oväntade räkningar. Utan att låta för kritisk så måste jag säga att det är dålig planering.

    Skriv upp alla räkningar du får på ett år och gör en budget utifrån det. Ha ett räkningskonto som som du betalar in samma summa varje månad så slipper du att att få dagar med så mycket mindre pengar.

    Är egentligen grundläggande för att sköta sin privatekonomi.

    SvaraRadera
  3. Fru S: Jo, jag har bra tänder och sköter mina besök regelbundet. Men jag vet inte om när besöket ska ske under året bara. Utan dom kallar oftast när man själv inte har tid och lust.

    Auri Sacra fames: Enligt mig är hemförsäkringen oväntad eftersom jag inte hade en tanke på att den skulle komma just nu. Det var också endast den jag nämnt som oväntad. Tandläkaren kallar mig nångång under året. Jag kan omöjligt veta när deras besök hoppar ner i brevlådan. Så den tycker jag är rätt oväntad med. Men visst vet jag om båda.

    Jag behöver dock inte skriva upp dom räkningarna eftersom dom kommer när dom kommer och jag har råd att betala dom oavsett.

    Så visst får du vara kritisk till mitt agerande. Jag är tyvärr inte synsk. Önskar jag hade varit det dock.

    SvaraRadera
  4. Jag var väl lite för otydlig, det jag menar är att dela upp räkningen på tolv månader. Har jag en räkning på 1200 kr som kommer en gång per år så lägger jag undan 100 kr per månad. När räkningen kommer så har jag "öronmärkta" pengar till denna räkning och behöver inte ha ett tufft månadsslut då jag får bättre koll på mina spenderarpengar.

    En annan fördel är att jag får en bättre koll på hur mycket jag egentligen har. Har jag 10000 kr på ett konto och en räkning på 9000 så har jag ju egentligen bara 1000 kr.

    Jag har valt att göra på detta sätt och har olika konton för lång och kort sikt (spenderas inom ett år) men alla måste väl hitta sitt eget sätt att spara och du har väl hittat ditt. All text var egentligen bara ett tips på hur du slipper snåldagar utöver det vanliga. Det ska inte vara jobbigt att spara! =)

    SvaraRadera
  5. Auri Sacra Fames: Okej, Nej det är rätt lugnt att spara för mig. Jag är bra på att klara mig på lite om jag måste och det känns inte heller jobbigt. Nu var inte min räkning så våldsamt stor heller så den gick att betala med pengar som fanns på spenderar kontot.

    SvaraRadera
  6. Min mamma kände för länge sedan en man och kvinna som levde sparsamt, nästan snålt, dag ut och dag in. De sparade till sin pension och då skulle de resa världen över. Något år innan pensionen dör mannen plötsligt och kvinnan fick starr på ögonen. Till mamma sa hon, till vilken nytta sparade vi alla de där pengarna? Gubben är borta och jag sitter här med mycket pengar men kan inte resa då jag inte längre ser. Sparkapital, absolut, men nu tycker jag du förtjänar ett halvårs uppehåll. Kram!

    SvaraRadera
  7. Aliciabotilda: Ojdå! Jag det lät ju lite tragiskt det där. Men jag är inte nära min pension är. Det är närmare 40 år dit. Jag kommer ta 1-2 månaders uppehåll då det finns saker jag behöver köpa och skämma bort mig själv med framöver. Tack för din historia och omtanke:)
    Sparar du nåt själv?

    SvaraRadera