2010-03-14

Ett inköp avklarat

Idag så har jag en sak jag kan stryka på min lista som jag gjorde i mitt förra inlägg, nämligen balkongmöbler. Köpte det idag och är väldigt nöjd med köpet och att det äntligen har blivit av. Bara börja planera inför nästa sak som skall införskaffas. Ska väl försöka ordna en till sak snart inom en snar framtid. Känns alltid bra att "få saker ur världen" som man säger.

Börjar redan nu se fram emot nästa lön som kommer om elva dagar. Man får börja planera redan nu för den. Skall hålla mig till plan jag skrev om i början av året. Hoppas jag kan trycka undan lite extra med.

5 kommentarer:

  1. Hej.
    Hur placerar du ditt kapital och hur ser din avkastning ut?

    SvaraRadera
  2. Anonym: Jag sparar väldigt säkert i dagens läge. Har inte lust att ta några risker. Traditionellt banksparande är det som gäller för mig. Men har väl gått rätt bra med vinst dom senaste åren tills räntan sjönk i botten. Men den är på väg upp strax och det känns bra.

    SvaraRadera
  3. Testat att förhandla räntan? Har aldrig testat detta själv, men tänkte att jag ska ta ett snack med min bankman ang detta. Har aldrig haft någon erfarenhet av detta då jag tidigare mest satsat mitt sparande i aktier och amortering av bolån. Har dock numera även lite kontanter som bara står "on hold" på sparkontot i väntan på investering.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Nej, har aldrig haft nån kontakt med min "personliga bankman" om jag ska vara ärlig. Går det att förhandla tro? Berätta gärna om du lyckas! Hur mycket kapital har du som du tänkte förhandla med?

    SvaraRadera
  5. Inte speciellt mycket, ca 200tkr. Men många bäckar små, och mer ska det bli. Men lyckades förhandla ner bolånet med 0.21% (3 månaders 1.4 milj delat med sambon för 2 milj hus). Man kan ju inte få mer än ett nej. Ett alternativ är annars att gå in på pricerunner och kolla där (tänk dock på att visa låneinstitut ej täcks av den statliga insättningsgarantin). Ett annat tips är att kolla upp insättningar med bindningstid. Detta passar inte mig då jag är ganska glad i att spekulera i aktier när jag tycker att dessa är billiga (i dagsläget även ca 200tkr där). Min filosofi är att pengarna ska jobba för mig och inte tvärt om (ett långsiktigt projekt). Ett tips ifall du inte vill investera i aktier är att investera i guld eller andra råvaror (då vi förmodligen kommer ligga i relativt låga räntor många år framöver för att vissa stater ska kunna överleva så lär pengar sjunka rejält i värde).

    SvaraRadera