2010-03-11

Funderingar och framtida inköp!

Brukar ofta höra saker på jobbet eller ibland på bussen när folk pratar att dom har så himla dåligt med pengar efter helgens festande eller spontana inköp på diverse butiker. Då brukar jag tänka för mig själv att, fan vad glad jag är som själv inte lever så med en massa tokiga spontana inköp och att jag inte lockas av många frestelser som finns i vartenda köpcentrum i dag. Jag inhandlar bara det jag behöver och har användning för. Visst unnar jag mig saker och har kul jag med. Men jag tycker man kan sätta en rimlig gräns. Fast det är ju upp till var och en. Men hade jag som en del av mina gamla vänner spontan handlat saker till höger och vänster hade jag nog med klagat idag om att bankkontot var rätt tomt. Så jag är glad att jag kan lägga band på mig och fortfarande fokusera framåt efter alla år.

Visst har jag lite saker på önskelistan som kommer inhandlas framöver. Det är lite småsaker som en bra fläkt inför sommaren (Förra sommaren var det tokvarmt här hemma i lägenheten), sen ska jag köpa en ny ryggsäck för jag behöver en för min gamla är sex-sju år gammal och väldigt sliten. Sen har jag haft lite funderingar på:

Tvättmaskin (ca 3000 - 4000:-)
Bärbar dator (Ca 4000:-) ( Men har funderat om det verkligen är nödvändigt)
Balkongmöbler (500:-)

Sen har jag velat ha en "lyxartikel" som jag spanat på länge och som jag tycker skulle vara mycket tidssparande och framförallt bekvämt att äga. Nämligen en självgående dammsugare ( 4500:-)
Har en billig model sen tidigare men den är tyvärr inte lika effektiv som dom nya som finns nu.

Nu ser jag fram emot helgen som kommer imorgon!

3 kommentarer:

  1. Vi är ganska bra på att köpa saker lite spontant. Bland annat var det inte alls länge sedan vi åkte och spontan handlade en bärbar dator för närmare 7000kr. Må hända lite onödigt och jag hade lite ångest över det just då, men shit vad jag har haft användning för den. Har restid fram och tillbaka till jobbet ca 2½-3 timmar varje dag och då kommer den väl till pass. Jag kollar serier och surfar mest på den. Använder tiden helt enkelt så att jag inte behöver lägga den tiden hemma. Jag har trots allt en son som är viktigare än att kolla serier, men lite liv måste jag ju ha :)

    När vi flyttade till vår lägenhet i mars 09 så var det två saker jag ville ha. Tvättmaskin och diskmaskin. Vår ekonomi var väl inte den bästa då eftersom jag var föräldraledig med sonen så min man vägrade att köpa någon av dessa prylar eftersom vi helt enkelt inte hade råd och på avbetalning vägrar han att ta någonting alls (vilket är skönt och bra för då slipper man oroa sig att han spenderar mer pengar än han har). Nu 1 år senare är båda sakerna inhandlade. Diskmaskin fick vi i bröllopspresent av min svärfar + familj och tvättmaskin fick vi i julklapp av min svärmor. Mycket bra :) För sparar dessa två maskiner enormt med tid och det skulle aldrig fungera att ha en liten kille på 2år och en bebis och sedan ner i tvättstugan. :) Så tvättmaskin är att rekommendera.

    SvaraRadera
  2. Fru S: okej, Ja tvättmaskin vill jag mest ha för att det är smidigare än att behöva passa tider och dagar i vanliga tvättstugan. Skönt att kunna tvätta på ens egna villkor om man säger så. Ja dator har jag ju redan men en stationär. Men smidigheten i en bärbar är ju en stort plus. Man kan sitta vart man vill.

    SvaraRadera
  3. Självgående dammsugare är nog inte det smartaste inköpet. De kostar mycket och kommer ändå inte åt överallt så det slutar med att man själv måste gå och leta upp skrymslen där den självgående missat.

    SvaraRadera