2010-03-08

Prisskillnader

När jag handlar i olika butiker så märker man hur himla olika priser det är på allt. Kan dra ett exempel när jag var och handlade i ena butiken så kostade en chokladkaka 4:90 medan den andra butiken tog hela 15:90 för samma sak. Jag menar det är en stor prisskillnad. Som min lokala butik som tar 23:- för en 1,5 liters läsk. Samma läsk finns för 10:90 i en annan butik. Så man kan ju verkligen sänka sina inköpskostnader om man väljer rätt butik.

Har börjat gjort så att en dag i veckan går jag till ena butiken och köper det jag behöver billigast där, två dagar senare går jag till den andra butiken och handlar det som jag behöver och som är billigast där. Rätt effektivt i längden. Nån mer som gör nåt liknande?

Sen har jag sett folk som tar ca tio varor i min lokala butik och får betala runt 250 kronor framför mig. Jag bara skakar på huvudet då. Hade dom gått till andra butiken 10 min bort hade dom halverat den summan. Men folk orkar väl inte bry sig antar jag. Så klagar dom på att plånboken är tom?

3 kommentarer:

  1. Precis, folk är inte tillräckligt engagerade och får skylla sig själva.

    SvaraRadera
  2. Vi gör inte riktigt så, men vi brukar hålla lite koll på vad saker och ting kostar. Nu har vi ganska bra med mataffärer runt oss. Maxi och Coop ligger 5 min bort med bil och sedan har vi City Gross och Willys 10 min bort med bil.

    Vi har dock märkt att om vi handlar på Willys istället för Maxi och Coop så spar vi en hel del pengar. Det enda som är bra med just Maxi och Coop för oss är att dom ligger så nära varandra att dom konkurrerar med varandra om barnfamiljerna så om man bara har deras medlemskort från dom får man köpa max 2 blöjpaket för 89kr/st istället för 119kr. Vi kan få rabatt på Willys och City Gross också, men då måste man först handla för 300kr vilket vi inte alltid gör.

    SvaraRadera
  3. Fru S: Ja jag har en himla massa butiker relativt nära mig så kan välja och vraka på det mesta jag med. Maxi, Lidl,2st Ica,Willys finns till hands.

    Vet att City Gross har bra priser, men lite bökigt för mig att ta mig till min närmaste tyvärr.

    SvaraRadera