2009-04-12

Buffert och framtid

Har ofta fått frågan när jag började spara och jag fick den i en kommentar häromdagen med. Nämligen, vad ska du göra med dina pengar? Mitt svar på den frågan är inte så enkelt. Det finns många möjligheter och val man kan göra självklart, i nuvarande läge så finns bufferten där som en trygghet i vardagen så att säga.  För mig personligen så är det en lugnande känsla att veta att jag har den bufferten ifall nåt olägligt skulle inträffa till exempel. Jag sover betydligt bättre nuförtiden än jag gjorde när jag gick i gymnasiet till exempel. 

Har bekanta som har kronofogden efter sig och sitter på socialbidrag sen nåt år tillbaks. Den sitsen vill man inte hamna i, och jag har sett till att jag inte skulle hamna där tidigt i mitt liv.

Men åter tillbaks till den ursprungliga frågan, vad ska jag ha bufferten till?
Ja, man kan ju göra mycket som sagt. Drar lite alternativ som man kanske har lust med längre fram i livet:

  1. Trygga pensionen
  2. Gå tidigare i pension med rätt många år
  3. Köpa hus
  4. Bara låta bufferten vara och ha den som fortsatt trygghet livet ut
  5. Investera i saker som känns rätt
Det är väl min topp fem lista på saker som jag förmodligen kommer hålla mig efter i framtiden.

8 kommentarer:

  1. Tittade lite snabbt via din blogg och det verkar som om du är enbart sparare och inte investerare. Om jag har rätt då är det mycket synd, och du har inte en aning vad du missar. Ränte-konto-sparare är inget alternativ, man förlorar pengar i längden, räntan täcker oftast bara inflationen. Det är enkelt se var alla rika har sina pengar, i aktier. Nu har du en av dom bästa chanser på flera årtionden att köpa in dig i stora kvalitets bolag billigt. Köp en bra bok om aktier och läs den, eller köp flera, jag började läsa 2006 både böcker och på internet, ställde frågor på olika forum med mera. tack vara all information jag fick ur en bra bok kunde jag fatta kloka beslutet att stå utanför börden under 2007-2008 och förlorade inget under börsraset, nyligen har jag köpt på mig kvalitetsaktier och redan fått utdelningar samt kursökningar på 20-30% för att börsen har bottnat och nu är vi på väg uppåt i några år. Förlora inte mer tid, köp boken "Tradingguiden" den är min första bok som jag läst, se till att investera långsiktigt, köpa och aldrig sälja, lär dig vad utdelningar är, med utdelningar får du pengar varje år från detta företag som du har investerat i samtidigt som dina aktier ökar i värde, så varje år blir det bara mer och mer. Läs på och bedöm själv vad det handlar om. Det är bara synd att en person som du som är målmedveten och har en bra kapitalbas inte skulle utnyttja det bästa sättet att förvalta sitt kapital. Men jag började också med banksparande i början och efter självutbildningen insåg snabbt att banksparande är en förlustaffär jämfört med aktiesparande. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Investor: Tack för din omtanke! Har haft funderingar på att ordna lite kapital i fonder framöver. Aktier känns väldigt osäkert för min egen del. Vet många som förlorat massor på det tyvärr. Kul att det har gått bra för dig, hoppas det håller i sig.

    SvaraRadera
  3. visst håller jag med om att aktier är kanske bättre. Men samtidigt farligt! Om man är ute efter trygghet ska man nog ha pengarna på ett bankkonto. Om jag vore i din sits pengar och cash så skulle jag spara till 500 000 kr och sedan försiktigt handla lite aktier. Jag gjorde tvärtom och har nu insett behovet av en buffert. Nu ska jag bara spara till buffert och sedan ska jag åter börja handla mer aktier. Mina fjutt summor har redan stigit mycket och det känns jätte kul. Jag ger dig även tipset att läsa "så här kan alla svenskar bli miljonärer" med Per H Börjesson. Jätte bra bok. Jag skulle vilja ha en stooor buffert. Många av mina vänner har förlorat massor i krisen. Massor. Och det känns ju inte som en bra buffert!!

    SvaraRadera
  4. Minna: Ja det lutar lite åt det hållet. Ska slänga in några tusenlappar i fonder framöver har jag planerat, många fonder har ju bottnat rejält på sista tiden. Sen ska jag fortsätta mitt sparande som vanligt.

    SvaraRadera
  5. Sen är ju frågan vad man själv vill få ut. Att skapa en stor förmögenhet ligger inte i allas intressen till att börja med. Jag skulle vara ytterst varsam att börja investera stora summor pengar på något som, jag anser framgår tydligen, inte är ditt expertområde. Att investera för investerandets skull är en risk i sig om man inte vet vad man håller på med. Du har bra med pengar, men att du MÅSTE investera dessa behöver inte vara en faktum. Du verkar känna dig trygg i din strategi nu - med all rätt. Det är snarare ditt sätt att handskas med pengar som gör att du har kommit dit du är nu så det sista jag tycker att du ska känna är press att behöva börja investera för att många andra skulle göra det. Självfallet är det kanske roligare att kunna förvalta sina pengar med bättre avkastning än ett sparkonto men då tycker jag du ska läsa på innan en del så du inte kastar bort det du så hårt jobbat för de senaste 6-7 åren. Är man inte intresserad av att läsa på inför potentiella investeringar så kan man gott vänta. Det är bara min åsikt och jag har inte alltid rätt :)

    SvaraRadera
  6. Kristian: Håller självfallet med dig. Men om jag placerar lite i nån fond eller två framöver så kommer det inte att röra sig om några större summor. Det blir väl nåt innehav på några tusenlappar som mest för att känna av marknaden lite och för att jag vill pröva något nytt.

    SvaraRadera
  7. Pengar och cash: Den strategin använder jag mig av också. Lägger månatligen in en mindre summa i en aktiefond och försöker att följa lite smått vad som händer med bolagen i fonden. Är själv mer intreserad att dra nytta av uppgångar men är än så länge en novis på området. Hoppas du hittar någon godbit att lägga pengarna på!

    SvaraRadera
  8. vad kul med fonderna! Snälla snälla läs boken jag tipsade om! Du får hålla oss uppdaterade! Spännande!=)

    SvaraRadera