2009-04-27

Lyxfällan

Jag brukar titta på Lyxfällan jämt när det visas. Jag blir inte så värst förvånad längre när jag ser nån som har extrema skulder och lever långt över sina tillgångar. Det är rätt vanligt i Sverige, vanligare än man tror. Bakom fina husfasader och bilar för flera hundra tusen så döljer sig ofta stora skulder och nån person som lever för dagen i all ära.

Men det är väl dagens korkade lyxstatus som många måste leva efter. En del måste ha en viss bil eller bo i ett visst område för annars passar man ju inte in, och det kan snabbt bli pinsamt bland vänner och bekanta.

Jag kan känna mig väldigt nöjd när jag ser på programmet. Får genast ett stort lugn när jag ser hur en del sköter sin ekonomi. Lån efter lån och kreditkort efter kreditkort, och en del vet inte ens vart pengarna tagit vägen. Då brukar jag skaka på huvudet och le lite grann.

Jag tycker dom skulle kunna öka säsongerna till 100 program om året, för så många tror jag behöver hjälp med sin ekonomi i det här landet i dagens läge. Lyxshoppingen har spårat ur helt och hållet!

Varför ta saker på avbetalning med höga räntor eller liknande, när man kan försöka spara ihop till den där tv:n eller datorn som man nu vill ha. Allt går ju faktiskt att ordna utan att ta dom där bedrövliga lånen. Jag vet inte om det handlar om lathet eller att man inte bryr sig så mycket om vad som händer med lånet i efterhand.

Jag tycker verkligen att man ska ta en stor funderare innan man ska ta ett lån. Oavsett vad det är för typ av lån. Samma gäller användandet av kreditkort, måste man verkligen använda hela kortet eller kan jag lägga undan lite pengar varje månad till exempel. Det finns sätt och det finns sätt. 

5 kommentarer:

  1. Min fråga är varför man ska vara nöjd och le för sin egen del åt någon annans olycka för? Känns ju inte så empatiskt måste jag säga även om du kanske inte direkt menar att du vill dessa personer illa. Tråkigt att läsa detta.

    SvaraRadera
  2. Kristian: Tycker många är så otroligt korkade rent ut sagt. Att dom inte använder sin hjärnkapacitet när dom redan ligger back så pass mycket? Det förstår jag inte. Dom får ju givetvis skylla sig själva för det är enbart dom själva som sätter sig i denna ekonomiska kris. Givetvis vill jag inte nån illa. Men man får väl ändå ha lite framförseende när det gäller sin ekonomi.

    SvaraRadera
  3. Kristian: Sen är det ju väldigt många som konsumerar för pengar de absolut inte har, då hamnar man till slut i en sits som man inte klarar av. Visst, jag förstår folk som behöver ta ett lån eller två i livet. Men en del tar ju betydligt mer än så. Inte konstigt att man sparkar undan benen för sig själv. Cash is king! Som man säger.

    SvaraRadera
  4. Specíellt du som sparar i ränta borde vara allt annat än nöjd och glad när du ser det här programmet. Den här överkonsumtionen driven av tryckande av nya pengar borde tvärtom göra dig fly förbannad.
    Cash is långt ifrån king när vi har ett system som straffar innehav av likvider. Vore du tungt investerad i finans och konsumentprodukter vore ett glatt sinne väl motiverat!

    SvaraRadera
  5. för min del har det handlat om tröst. Inte för att jag shoppade med lån utan cash. Men jag sparade inget heller. Jag är glad att jag aldrig fastnade i kontokortshelvetet när jag ser lyxfällan. Men jag förstår att dom tappar orken tillslut och skiter i att öppna posten. Det är inte fel på ekonomin utan något annat som ligger bakom oftast. För mig var shoppingen lugnande. Dämpade ångesten på en gång. Helt sjukt. Jag är shopaholic. Vissa är alkoholister. Men jag är shopaholic med stort S!!!

    SvaraRadera