2009-04-06

Första miljonen

Satt och funderade på när jag personligen skulle nå en miljon på mitt sparkonto. Ja, det kommer ju dröja några år kan jag säga. Men jag är inte den som viker mig så lätt. Jag kommer ha den summan på kontot i framtiden det vet jag. Det är bara att köra på och inte fastna i nån konstig lyxshopping under tiden. Jag är snart halvägs så jag vet ju att det går om man anstränger sig lite. 

Men en del av mig vill inte tokspara heller. Jag vill kunna leva lite bra trotts att jag sparar.
Men så länge det flyger undan några tusenlappar i månaden så är vi på rätt väg.

Kvar att spara 579.339:-


9 kommentarer:

  1. Det är ju den vägningen man får göra. Hur mycket man ska välja att lägga på diverse inköp. Denna månad valde vi att shoppa lite t.ex. Det har dock inte innburit att vi lever på brödsmulor. Au contraire som man säger, vi har t.o.m lagt in mer pengar på exempelvis matkontot och shoppingen var planerad så förra månaden sparades det lite extra så marginalen inte skulle bli för ansträngd.

    Ja, det kommer nog ta en tid att få i hop en miljon i den takt du lägger undan pengar nu men det är rätt god takt ändå måste jag säga om man endast räknar med inkomst av tjänst. Har du inte funderat på investeringar av något slag? Bostäder brukar ju vara en ganska bra investering historiskt sett exempelvis. Köpa sen hyra ut exempelvis.

    SvaraRadera
  2. hur länge har du sparat aktivt? lever du ensam eller har du barn och sambo? Ibland känns det som att jag vill spara mer, men det går inte då jag lever med sambo och barn. Skulle vara lättare om man vore ensam, då skulle man säkert kunna spara mer. Men å andra sidan då kanse man inte kan dela alla kostnader.

    SvaraRadera
  3. Kristian: Jo, jag har ju fortfarande en lägenhet att ta hand om. Det behövs göras inköp här tyvärr. Men måste ju ha vissa saker i hemmet.

    Jorå, jag kommer klara det, inget snack om saken. Men det kommer ta tid. Kommer vara där när jag är ca 34-35 år gammal har jag räknat ut. Det tycker jag är rätt bra. Då behöver jag inte tokspara heller.

    Jag är den som väljer sparande med liten risk. I dagens läge skulle jag inte våga investera i en lägenhet. Marknaden känns för osäker.

    Hur mycket har du sparat under 2009?

    Minna: Har sparat aktivt under 6-7 år ca. Vissa år bättre än andra med toppar på över 100.000:- per år. Haft lite otur med jobb emellanåt. Men hoppas det håller i sig framöver. Jag bor ensam. Men är inte singel. Har ej barn.

    SvaraRadera
  4. Pengar och cash: Jag kan inte tycka att ett bra boende kan vara allt för osäkert. Jag köpte min lägenhet i syfte att bo några år och sen hoppas på att det ger en god utdelning. Jag återkommer med rapport om jag får den såld - visning nästa vecka :)

    15.000:- har jag sparat effektivt mellan januari och mars. 5.000:-/mån i snitt med en enkel ekvation då. Blev en återhållsam månad i februari inför mars planerade utgifter. Jag räknar mars ända fram till löning i april då marsinkomsten är säkrad först när aprillönen kommer. Totalt avsatt för sparande i år är dock 25.000:- då jag avvaktar med ett köp som inte är så himla bråttom med och sätter det på ett sparkonto tillsvidare. Jag ger mig själv pluspoäng för mycket god karaktär :)

    SvaraRadera
  5. Kristian: Hoppas du går mycket plus i kassan när den blir såld!

    Okej, det är bra sparat. Jag har en del utgifter framöver så vet inte om jag kan spara i samma takt som innan. Men det återstår att se. Har ju en lägenhet att tänka på med.

    SvaraRadera
  6. vad kul att få veta lite mer om dig! Passa på att spara innan du får barn! Jisses vad barn kostar!
    Jag har tjänat bra med pengar i alla mina fastighetsaffärer. Man måste våga. Nu när det blir sämre tider, det är nu man ska köpa!

    SvaraRadera
  7. Minna: Jo, ett barn kostar väl drygt 1 miljon kronor mellan 0-18 år om jag inte minns fel. Så barn är jag skeptisk till *ler*

    Jo, jag har ju redan en lägenhet. Men man kan ju investera i nåt annat kanske..

    SvaraRadera
  8. Pengar och cash: Javisst. Har man god ekonomi som du själv så är det värt att investera i sitt boende för extra trivsel.

    Det är klurigt det där med investeringar. Jag har lite svårt att veta vad jag ska lägga pengarna på också. Känns lite naivt att börja investera i sådant man inte har en susning om. Tanken är att börja lite smått med att investera när jag fått ihop 100.000:- men än så länge har jag ingen aning om vad som gäller. Har en, i mitt tycke, god idè men ingen kompetens på området och behöver kanske två pers till med lite kompetens för att utveckla idèn. Återstår att se om man kan driva den vidare.

    SvaraRadera
  9. Kristian: Ja det är klurigt, håller med. Men tiden får utvisa om man vågar sig på nåt i framtiden eller om man kör på säkra kort som nu.
    Om du har nån ide så kan man ju börja i liten skala och testa sig fram.

    SvaraRadera