2009-04-08

Mina mål

Kom att tänka på hur viktigt det är att ha mål upplagda som man kan fokusera på när man sparar. Själv har jag haft väldigt många mål, har lyckats med en hel del när jag tänkte efter. Jag har ju inte suttit på den summan jag har idag hela livet precis, utan det har varit en lång väg hit där jag befinner mig just nu. 

Jag kom ihåg mitt första mål som jag hade, satt och funderade på det häromdagen hur viktigt det var för mig att ta mig dit. För när man klarat av ett mål då öppnas genast nya dörrar och stigar till fler mål. Tänkte visa vilka mål jag har haft från början tills idag i summor. Gör en lista nedan:

  1. +25.000:-
  2. +50.000:-
  3. +100.000:-
  4. +200.000:-
  5. +250.000:-
  6. +300.000:-
  7. +400.000:-
  8.  450.000:- (-29.339:- kvar)
  9.  500.000:- (-79.339:- kvar)

Har haft lite olika summor som mål till mål som ni ser ovan. Men det känns viktigt att inte sätta upp alltför stora avstånd då man lätt kan tycka det känns jobbigt att fortsätta spara. Men har haft stora intervaller tidigare, men nu ska jag köra på lite mindre framöver. Nu är det mål nummer 8 jag ska ta hem, sen kommer mål nummer 9 kännas extra spännande.

5 kommentarer:

  1. delmål är nog viktigt! Min dröm är lite över en miljon, men i år är det att spara 114,486kr.

    SvaraRadera
  2. Minna: Absolut! Det är viktigt. Jag håller tummarna för dig.

    SvaraRadera
  3. En fråga bara, som jag inte vet om du svarat på:
    Har du något speciellt mål med pengarna? Ska de användas till något särskilt, alltså?

    Annars håller jag med; delmål är otroligt viktigt.

    SvaraRadera
  4. Det är ju oerhört viktigt att ha ett ganska lågt 1 mål 25 000 är ett sånt! Själv hade jag 50000 som första och det tog en lång tid, jag är där först nu efter ca 1år och 8 månader och det blir ett alldeles för långt perspektiv. Trots detta är mitt nästa mål 100000 vilket inte kommer att ta lika lång tid då jag numera kommer att spara ca 40000/

    SvaraRadera
  5. Anonym: Just nu har jag pengarna som en säkerhet och trygghet i min vardag. Men i framtiden så kan man ju hitta på en hel del med dom. Kan gå 10-20 år tidigare i pension om jag känner för det. Kanske lägga dom på ett hus. Det återstår att se.

    Delmål är jätteviktigt i ett långsiktigt sparande.

    SvaraRadera