2009-10-14

Jobbprat och funderingar

Har funderat mycket på det här med att vara anställd hos nån annan som jag är i dagens läge. Jag är rätt trött på det till en viss del, hade varit otroligt skönt att haft nåt eget som man kunde driva. Har spånat lite tillsammans med en jobbarkompis och en bekant tidigare men det tycks mest vara prat av att försöka starta nåt eget. Men det skulle ge otroligt mycket mer att ha nåt som tillhör en själv och man har inget höns som går och säger åt en vad man ska göra. Är trött på maktgalna chefer som ska dadda med dom anställda.

På min arbetsplats nu är det mycket problem med just maktgalenskapen. Den nuvarande chefen där går inte att resonera med utan han sparkar lite hit och dit så det gäller att hålla låg profil. Det var en på jobbet för några veckor sen som klagade på att han hade för mycket att göra just den dagen, vad hände veckan efter? Jo, han såg man inte där nåt mer. Minsta lilla så ligger man illa till. Dom har även förra veckan hotat en som jag jobbar med och sagt att han ska vara glad att han har sitt jobb kvar. Så, jag vet inte hur det blir framöver. Får dom reda på att man varit i kontakt med facket så har man inget jobb dagen efter. Dom hittar bara på nåt i stil med arbetsbrist eller skyller på kristider gällande ekonomin. Tyvärr så har man hamnat på en osäker arbetsplats. Har även anställda som gjort allvarliga hot mot chefen bakom hans rygg. Jag kan inte klandra dom om jag ska vara helt ärlig för det börjar gå lite överstyr nu tycker jag.

Så framtiden är lite oviss just nu. Jag kan ha jobb i tio år till eller 3 månader till. Det har jag ingen aning om just nu. Men jag hoppas ju på det förstnämnda.

5 kommentarer:

  1. Även om du har ett jobb hos någon annan hindrar det dig ju inte att starta ett eget. Eller? Det är ju så vi tänkt göra. Nu tror vi visserligen att vi blivit blåsta av den killen som vi köpt grejerna ifrån så vi måste börja om med att få ihop pengar för att köpa av någon annan.

    Min man och två jobbarkompisar har funderat på att starta eget också bara för att få lite bättre gemenskap på jobbet och för att tjäna lite extra. Det man skall tänka på om man starta med andra (som inte är ens partner) är att försöka göra lika mycket. Jag tror att det är lättare att man blir irriterad på varandra om man inte är tillsammans om man inte gör lika mycket, men skall tror att man skall kunna ta ut lika mycket pengar ur företaget.

    Om du är seriös med eget företags grejen och letar efter någon att starta med (om du inte hittar någon bra) så hör av dig :) Min man brukar säga att det är bättre att ha 25 olika jobb där man får 1000kr för varje än ett jobb där du får 25000kr. :)

    SvaraRadera
  2. Fru S: Självklart kan jag starta även fast jag har jobb. Det är lite så jag tänkt göra i så fall. Hoppar inte av jobbet innan jag fått igång en verksamhet som man kan leva på.

    Tack för erbjudandet! Jag hör av mig i så fall.
    Ska bara spåna vidare på lite ideer och se vart det leder.

    SvaraRadera
  3. Låter som att du har ett kul jobb=)Vad är det för slags jobb om man får fråga?

    Själv driver jag ett företag tillsammans med en utav mina bästa vänner men redan från börjar såg vi till att skriva kontrakt så att det inte blir problem senare.Ett tips är även att du fokuserar på vad det är igentligen du vill göra inte äga för att äga gör oss inte lyckliga att göra gör.Även om du blir chef innebär inte att du blir nöjd.Det beror helöt och hållet på vad du gör som sagt.Se till att starta eget där du som chef får jobba med något du älskar.Du ska trivas med det 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.

    Lycka till!
    Hälsningar Ermin
    www.enklapengar.net

    SvaraRadera
  4. grejen är bara den att som egen vet man inte heller hur länge man har jobbet kvar. Allt kan hända. Att ha eget är ett stort risktagande också.

    SvaraRadera
  5. Ermin: Jag jobbar inom industrin. Sen självklart kommer jag starta nåt jag tycker är kul om jag väljer att gå så långt. Man måste trivas med det man gör på nåt sätt.

    Minna: Jag förstår precis det du säger. Men jag kommer i så fall ha det på sidan av medan jag jobbar på mitt vanliga jobb. Jag har ju tid över pga att jag i dagens läge jobbar deltid.

    SvaraRadera