2009-02-28

Pengar och valfrihet

En sak som handlar om ekonomi som jag personligen råkat ut för tidigare i livet som jag lärt mig av tills nu är att man får tänka sig för vad man säger. När jag började mitt sparande i början så nämnde jag för nån på mitt dåvarande jobb att jag hade ca 160.000:- kronor på ett sparkonto när vi satt och pratade lite om ekonomi och diverse saker. Den här personen hade själv inget sparande då han valde en mer lyxig livsstil än vad jag hade valt. 

Lite senare så märkte jag att personen i fråga hade ändrat sig lite mot mig eftersom han visste om mitt sparande. Jag kände av avundsjuka rättare sagt. Det är vanligt när det handlar om pengar.Men samtidigt hade han bara sig själv att skylla på. Vi hade samma förutsättningar och samma lön.

Men å andra sidan så åt jag inte lunch ute varje dag och köpte 3 koppar cafe latte med ett ciggarett paket efter jobbet heller. Så i grund och botten förstod jag aldrig honom. Jag tog upp det som jag nyss skrev inför honom också vid en tidpunkt och försökte få honom att förstå att man är själv ansvarig för hur mycket man har på banken. Det är sant till en stor del. Jag var inte ute på krogen varje helg och gjorde av med 1.500:- på lyxiga drinkar som han brukade göra. Man väljer ju själv vad ens pengar ska gå till. Har sedan dess ofta spelat på att jag är pank inför folk och endast lever lön efter lön som många av oss faktiskt gör.

6 kommentarer:

  1. Varför spelar du pank för? Det gör väl ingen nytta.
    Jag pratar en hel del penga-situation med många människor (det är ganska aktuellt ämne trots allt) och om det är folk som nu råkar vara avundsjuka på att jag har lite pengar på kontot, i fall just det ämnet kommer upp, så får det väl vara så. Jag hoppas det kan motivera personen/erna istället. Jag tror det upplevs som motiverande och ger en tankeställare om något till en person som inte valt att försöka säkra några månadslöner. Sen är det knappast rätt eller fel så som vi lever. Det handlar väl mer om trygghet för oss som väljer att hålla lite kolla på pengarna. Det är inget som säger att en slösaktig har det varken dåligt eller mår dåligt för det. :)

    Jag tror jag sporrat minst 2-3 personer att tänka på hur de använder sina inkomster så jag känner att jag ger lite positiva vibbar när det kommer till kritan. Att ha pengar för mig handlar inte om att leva lyxliv, det handlar om att försöka komma i från ett liv som innebär att man är helt beroende av någon annans beslut.

    SvaraRadera
  2. kristian: För mig personligen kan det vara skönt att slippa få en massa gliringar som jag haft problem med under några år tidigare då folk visste om att jag hade en del pengar. Visst, några nära vet om vad jag har. Men lösa bekantskaper och folk som jag inte riktigt känner vet inget.

    Jag har sporrat personer jag med. Nära vänner bland annat. Ska dra ett inlägg om det framöver.

    Jag kan tycka avundsjukan är jobbig. Det beror lite på vilken person det är som måste få reda på det, om jag nu måste nämna nåt i nåt sammanhang. Men har lärt mig vilka som tolererar att man har lite på kontot och vilka som inte gör det bland mina bekanta.

    SvaraRadera
  3. Jo jag tror att det handlar mer om hur personen generellt förhåller sig till saker och ting mer än just avundsjuka för dina pengar. Man avslöjar inte hemligheter för en person man inte litar på förstås :)

    SvaraRadera
  4. Jag har oxå råkat ut för samma sak med avundsjukan. Att jag som säsongsjobbar och är arbetssökande under stor del av året, lyckas spara pengar och åka utomlands, sticker i folks ögon.
    Jag har sagt att det beror på hur man prioriterar sina pengar. Jag är mkt sparsam med klädinköp och krogbesök och noga med matinköp etc.

    /V

    SvaraRadera
  5. Anonym/V: Exakt, man prioriterar ju vad pengarna ska hamna på. Det är upp till en själv.

    SvaraRadera