2009-02-21

Spara pengar på mat

En sak som jag personligen har märkt stor skillnad på är att handla rätt mat för plånboken. Handlar man på McDonalds, eller köper många färdiga rätter och liknande så drar ofta matkostnaderna iväg rätt mycket per månad. Handla mat ute är livsfarligt om man vill spara pengar, det räcker med att hamna på nåt snabbmats ställe så har notan dragit iväg upp mot 70 - 80:- kronor innan man vet ordet av.

Jag har börjat delvis under månaden att laga storportioner, som man sedan delar upp till flera portioner, fyra middagar har kostat mig exakt 38:90:- vilket är mindre än 10:- kronor om dagen. Så där finns det mycket pengar att tjäna. Om man ändrar lite i tänkandet under fyra dagar som jag gjorde så kan man spara upp till 80% av vad det hade kostat om jag istället hade ätit ute under dom dagarna. Tänk er då vad det kan göra på en hel månad.

Det finns många som äter ute alla dagar i månaden.
Kan dra ett litet exempel här nedan så ni ser hur stor skillnad det verkligen gör.
Vi drar ett snittpris på 60:- kronor för varje måltid för den personen som äter ute och sen redovisar jag mitt exempel nedanför.

60:- x 30 dagar = 1.800:- i månaden för att äta ute en gång om dagen.
Gör man som mitt exempel och dessutom lägger på 200:- för extra tillbehör så hamnar vi på 500:- kronor i månaden. Hoppas det här fick nån att bli lite mer ekonomisk i sitt mattänkande.

*Detta är då räknat för en person under 30 dagar. Är man två stycken dubblar man bara allt ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar